Vanhanen haluaa mullistaa liikenteen verotuksen – esitti Ylellä paikannukseen perustuvaa järjestelmää: "Maksu olisi korkeampi kaduilla, joita koko ajan hoidetaan"

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) haluaa, että Suomessa siirryttäisiin pitkällä aikavälillä uuteen liikenteen verojärjestelmään, joka perustuisi paikannukseen ja eri tieluokkiin.

– Heikommilla paikallisteillä maksu olisi alempi ja moottoriteillä ja sellaisilla kaduilla, joita koko ajan hoidetaan, maksu olisi korkeampi, Vanhanen sanoi Ylen Ykkösaamussa lauantaina.

Kärjistetysti voisi Vanhasen mukaan sanoa niin, että isoimmat maksut maksettaisiin siellä, missä liikennettä on paljon, tiet ovat kunnossa ja myös joukkoliikenne toimii.

– Siellä maksetaan, mihin yhteiskunta satsaa.

Vanhasen mielestä nykyisessä järjestelmässä on ollut valtava epäsuhta, kun rahat kerätään sieltä, missä bensaa ja dieseliä kuluu eniten, ja ne satsataan pienille alueille.

Vanhasen mukaan vastaavaa järjestelmää ei ole missään maailmassa, mutta hän uskoo, että uusi tekniikka antaisi siihen mahdollisuuden. Virkamiesten arvion mukaan uuden järjestelmän laatiminen veisi noin kymmenen vuotta, hän sanoi.

Hän kertoi tavanneensa muutama viikko sitten työryhmän edustajat, jotka valmistelevat ensi kevääksi liikenteen kokonaisverouudistusta, ja kehottaneensa heitä pohtimaan sen rinnalla tätä uutta mallia.

Litroihin perustuvasta verojärjestelmästä pitäisi luopua

Vanhasen mielestä litroihin perustuvasta liikenteen verojärjestelmästä pitäisi luopua, koska se hänen mielestään rankaisee niitä, jotka ajavat pitkiä sorateitä.

– Liikenteen verotuksen uudistamiseen liittyy monia paineita ja monia odotuksia. Yhdet odotukset liittyvät liikenteen päästöihin, mutta valtiovarainministerin näkökulmasta yhtä tärkeä seikka on se, että kun liikenteen erilaisilla veroilla ja maksuilla arvonlisäveroineen kerätään kahdeksanmiljardia euroa, se on valtava osa koko valtion tulonsaannissa.

Isommassa uudistuksessa kipakkaakin keskustelua herättäneet tietullit menettäisivät Vanhasen mukaan merkityksensä.

– Tietullit ovat hallitusohjelmassa, ja puolustan hallitusohjelmaa, jotta mahdollistetaan lainsäädännön tekeminen, mutta tiedämme, että kehyskunnat eivät missään tapauksessa hyväksy sitä. Isommassa reformissa ruuhkamaksuajattelu tulisi kerralla ja tasot olisivat säädettävissä.

Lue myös:

    Uusimmat