Suomalaistenkin nuorten keskuudessa leviää parhaillaan VSCO girl -trendi, joka saa tytöt näyttämään samoilta. Instagramissa #vscogirl-hashtagilla löytyy noin 1,2 miljoonaa inspiraatiokuvaa – mistä on kyse ja miten tunnistat, onko kotonasi VSCO girl?
Kysytään asiasta Huono Äiti -yhteisön perustajalta, Sari Heliniltä, joka julkaisi aiheesta blogitekstin ylläpitämälleen Huono Äiti -sivustolle.
Helin kertoo MTV Uutisille, että heidän kotonaan on esiteini-ikäinen visco girl. Siksi hän on nähnyt läheltä, mistä ilmiössä on kyse. Visco girl -nimitys tai VSCO girl -nimi viittaavat VSCO-sovellukseen, jolla monet trendin kuvat on muokattu.
Mistä VSCO girl-trendissä on kyse?
Sari Helinillä on käsitys siitä, mistä trendissä on kyse.
– Kyse on tyttöjen voimaantumisesta. Se on tyttöjen asennetyyli, johon kuuluvat erityisesti scrunchiet eli hiusdonitsit ja metalliset juomapullot. Tämä kolahtaa etenkin 5–6-luokkalaisiin esiteini-ikäisiin, jotka imevät vaikutteita trendiin Tik Tokista, Youtubesta ja Instagramista, Helin avaa.
Suomessa trendiin kuuluvat tytöt kutsuvat itseään visco girleiksi, ja ilmiö on saanut alkunsa Helinin mukaan sosiaalisen median kanavista, joihin nuoret syventyvät tottuneesti päivittäin.
Helinin mukaan enää yksi scrunchie eli hiusdonitsi ponnarissa ei riitä, vaan hiusdonitseja pujotetaan käsiin. Yhdellä tytöllä voi olla jopa kymmenen tai kaksikymmentä omaa scrunchieta.
Positiivinen ja avoin asenne elämää kohtaan kuuluu keskeisesti trendiin, ja somessa verkostoituminen on Helinin mukaan myös osa sitä.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
Metallisia juomapulloja saatetaan koristella, Instagramin kuvan tavoin, ysärihenkisillä tarroilla. Ysäri- ja kasarihenkiset vaikutteet kuuluvat muutoinkin trendiin, sillä erotuksella, että trendin mukaisesti pukeutuvat tytöt suosivat urheiluhenkisiä Niken tennareita ja Kånken-reppuja.
Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.
Hetkinen, onko ilmiö todella uusi?
Moni 80–90-luvulla nuoruutensa elänyt tunnistaa trendistä tuttuja elementtejä. Helin sanoo, että trendissä on paljon vaikutteita hänen omasta lapsuudestaan.
– Olen ottanut asian esiin tytön kanssa, mutta hän sanoi, että "Äiti, älä viitsi".
– On trendissä on paljon samaa kuin nuoruuteni ysärin ja kasarin tyylissä aikanaan. Silloin ei ollut mitään scrunchieita, vaan hiusdonitsit, eikä meillä ollut vesipulloja vaan joimme hanasta. Emme olleet visco girlejä vaan vain tyttöjä, Helin nauraa.
Puhumattakaan nykyisistä sosiaalisen median moninaisista kanavista ja siitä, että yhä nuoremmat kuvaavat ja leikkaavat videoita sekä käyttävät tottuneesti erilaisia mobiilisovelluksia. Helinin mukaan nuoret ovatkin kasvamassa aivan erilaisten mediataitojen kanssa.
Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.
Voisivatko pojatkin kuulua trendiin?
Helin ei näe trendissä riskiä kiusaamiselle ja syrjinnälle. Esiteini-ikäisillä on toki vahva ryhmään kuulumisen tarve, mutta pääsääntöisesti trendi on kaikkien saavutettavissa.
– Scrunchie eli hiusdonitsi maksaa noin kolme euroa, joten trendiin liittyminen ei tule välttämättä kalliiksi. Nuorilla on muutenkin nykyään monia yhtäaikaisia ryhmiä: voi yhtä aikaa kuulua Roni Back -faneihin, olla visco girl tai tanssityttö, eikä johonkin tiettyyn ole pakko kuulua, Helin kertoo.
Roni Back on tubettaja, jolla on Youtubessa tällä hetkellä 488 tuhatta seuraajaa.
Helin sanoo kysyneensä, voivatko pojatkin kuulua trendiin. Tyttöjen vastaus on ollut, etteivät mitenkään. Se on tyttöjen välinen ilmiö.
Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.
Miten Helin neuvoo muita vanhempia trendin suhteen?
– Ihan kauheasti tähän ei kannata panostaa, koska nuorten trendit kestävät ehkä noin puoli vuotta.
– Yleisesti ottaen esiteini-ikäiset ovat avoimia ja hyvin positiivisia, mikä on hienoa. Nämä ovat ne viimeiset positiivisuuden vuodet ennen teinien ahdistuksia, nautitaan siis tästä!