Riihikallion palvelukeskuksessa oli useita puutteita henkilökunnan määrässä sekä palvelun laadussa ja turvallisuudessa, kertoo Etelä-Suomen aluehallintovirasto (avi).
Tuusulassa sijaitsevan vanhusten palvelukeskuksen ympärivuorokautinen palveluasuminen keskeytetään avin päätöksellä.
Avin mukaan Yrjö ja Hanna Oy:n Riihikallion palvelukeskuksessa on vaarannettu asiakkaiden turvallisuutta. Toiminta keskeytyy 21. helmikuuta alkaen.
Aluehallintovirasto kertoo saaneensa useita Riihikallion palvelukeskusta koskevia epäkohtailmoituksia vuodesta 2019 alkaen.
– Monilta toiminnassa ilmenneiltä epäkohdilta ja puutteilta olisi vältytty, mikäli yksikön omavalvonta olisi toiminut suunnitellulla tavalla, avi linjaa päätöksessään.
Avi toteaa palveluntuottajan alittaneen tehostetun palveluasumisen asiakasturvallisuuden yöaikaan. Myös henkilöstömitoitus on ollut puutteellista.
Lue myös: Posion vanhuksille kova korotus vuokraan – kunta ja hyvinvointialue täysin eri mieltä syypäästä
Useita puutteita laadussa ja turvallisuudessa
Aluehallintovirasto on tehnyt Riihikallion palvelukeskukseen kaksi ennaltailmoittamatta tarkastusta, ensin vuonna 2023 ja uudelleen vuonna 2024.
Ensimmäisen käynnin jälkeen avi antoi palveluntuottajalle useita huomautuksia puutteista.
Puutteita havaittiin palvelun laadussa ja turvallisuudessa, omavalvonnassa, henkilökunnan määrässä sekä asiakirjojen laadinnassa. Henkilökunnan rakenteessa oli myös huomautettavaa.
Toisen tarkastuskerran ja selvitysten perusteella kävi ilmi, ettei puutteita oltu korjattu.
– Palveluntuottaja ei ole ryhtynyt riittäviin toimenpiteisiin asiakkaiden hoidon ja palvelun laadun varmistamiseksi, eikä siten ole viivytyksettä noudattanut valvontaviranomaisen antamaa hallinnollista ohjausta, avi kertoo päätöksessään.
Aluehallintovirasto ei voinut vakuuttua siitä, että palvelukeskus voisi varmistaa asiakas- ja potilasturvallisuuden pysyvästi, jonka vuoksi toiminta keskeytetään.