Rekkamielenosoitukset uhkaavat puurouttaa huomenna Lahden, Tampereen ja Turun liikenteen.
Mielenilmaukset liittyvät laittoman, lähinnä rajan yli tulevan, kuorma-autoliikenteen valvonnan tehostamisvaateisiin.
Myös Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL sanoo, että viranomaisten, lähinnä poliisin, resurssit laittoman kuorma-autoliikenteen valvontaan ovat riittämättömät.
SKALin mukaan laiton tai laittomaksi epäilty ulkomaan kilvissä tapahtuvaa tavaraliikenne hiertää kotimaista kuljetusalaa Suomen ohella myös muissa Pohjoismaissa ja Saksassa.
Suomalainen mielenilmaus on osa HärStannarFinland-liikkeen masinoimia mielenilmauksia.
Alalla puhutaan yleisesti kabotaasiliikenteestä ja sen valvonnasta. Toisin sanoen toisesta EU‐ tai ETA‐valtiosta tulleen kuljetusyrityksen kuorma‐autolla voidaan suorittaa enintään kolme maan sisäistä kuljetusta viikon sisällä ko. maahan päättyneen kansainvälisen kuljetuksen jälkeen, minkä jälkeen ajoneuvon on poistuttava maasta.
Pohjoismaissa harmaan kuljetustalouden ja valvonnan tiukentamisen vaatimukset lähtivät liikkeelle Ruotsista. Protesti käynnistyi Sundsvallin käräjäoikeuden ratkaisusta vapauttaa makedonialainen väärennetyllä ajokortilla ajanut kuorma-autonkuljettaja.
Ruotsissa raskaan liikenteen kuljettajat protestoivat pysäyttämällä ajoneuvonsa kerran päivässä vartiksi. Suomessa starttaavat huomenna rekkakulkueet.