Ilkka Peura erosi Kauhavan vastaanottokeskuksen johtajan tehtävistä heinäkuussa. Peura kiittelee nyt Maahanmuuttoviraston toimintaa ja muistuttaa, kuinka vaikeaa ihmisen kohtalosta päättäminen on.
– Jos Maahanmuuttovirasto olisi ollut rakentamassa taloja, ei koira perään haukkuisi ja ainahan sitä vähän virheitä sattuu. Mutta kun kyse on ihmisbisneksestä, niin sitä ei oikein kestä työntekijät eikä vierestä seuraava yleisö, Peura muotoilee.
Hän kertoo ymmärtävänsä Maahanmuuttoviraston työntekijöiden tuskan.
– Jos teet virheen ja ihminen lähetetään väärään paikkaan, miten sinä sen korjaat? Et mitenkään. Ihminen menee mahdollisesti tapettavaksi. Jos päätös ei mene pieleen, niin sitten hän palaa kotimaahansa eikä ole väärinperustein hakemassa täällä turvapaikkaa.
2:10
Peura toivoo, että Maahanmuuttoviraston työntekijät saisivat nyt tehdä töitä rauhassa, niin hyvin kuin osaavat.
– Turvapaikanhakijoita on paljon ja Maahanmuuttovirastossa on paljon uusia työntekijöitä. Paine on kova ja paineita tulee julkisuudesta, lähiympäristöstä ja oman pään sisältä. On varmasti stressaavaa tehdä sitä työtä päivittäin liukuhihnalta ja tosi nopeasti, Ilkka Peura sanoo.
Peuran mukaan nyt ei auta kuin odotella, että asiat tasaantuvat.
– He siinä kantavat loppuikänsä taakkaa, onko tullut tehtyä oikeita päätöksiä. Toiset heistä eivät pysty jättämään päätöksiä jälkeensä ja katsomaan eteenpäin. He eivät välttämättä jaksa ja saattavat reagoida työssään millä tavalla hyvänsä, Peura pohtii.
Hän muistuttaa, ettei Maahanmuuttovirasto ole koskaan ollut yhtä kovan haasteen edessä.
– Nyt he joutuivat numerobisneksestä ihmisbisnekseen. Se on ollut varmasti haaste. Yllättävän hyvin he ovat kuitenkin saaneet organisaation järjestettyä. Se on ihan kunnioitusta herättävä asia.
Viraston viestinnässä on kuitenkin parantamisen varaa.
– Kohua on aiheuttanut informaatio-ongelma eli miten Maahanmuuttovirasto on viestinyt suurelle yleisölle. He ovat epäonnistuneet siinä viestittämisessä. Se ei ole heidän ydinaluettaan. Heistä ei ole tullut informaationmestareita aikaisemmin, mutta ehkä pikkuhiljaa on tulossa.
1:48
”Pala nousee edelleen kurkkuun”
Ilkka Peura lähti Kauhavan vastaanottokeskuksen johtajan paikalta heinäkuussa. Eropäätös oli tarkkaan harkittu.
– Olin hyvin surullinen ja ikävissäni, sillä lähdin hienojen ihmisten keskeltä. Päätös oli silti ihan selvä jo pitkään. Yritin tasoitella sitä, että siitä tulisi mahdollisimman vähän vahinkoa lähiympäristölle.
– Se päivä oli kyllä hyvin raskas ja surullinen. Ensin kerroin aamupäivällä henkilöstölle, kuinka tässä tehdään ja sitten iltapäivällä kerroin turvapaikanhakijoille. Vieläkin pala nousee kurkkuun, Peura myöntää.
Miten turvapaikanhakijat asiaan reagoivat?
– Äänekästä ja vauhdikasta se reagointi oli. He eivät aluksi hyväksyneet sitä.
Uudet työtehtävät odottavat
Eron taustalla olivat erilaiset näkemykset vastaanottokeskuksen ruokahuoltosopimuksesta.
– Siellä oli ruokahuoltosopimus, mikä piti purkaa saman tien ja pistää uusiksi. Se oli hyvin kallis valtiolle ja huonoa palvelua turvapaikanhakijoille. Se aiheutti eniten ongelmia vastaanottokeskuksissa. Sormia naksauttamalla asia olisi saatu heti kuntoon.
Esimies ei ollut asiasta samaa mieltä.
– Esimiehen kanssa ajatukset erkanivat tästä täysin. Ei ollut muuta mahdollisuutta kuin lähteä jo senkin takia, että asia tulisi julkiseksi ja kaikkien tietoisuuteen.
– Nyt asiaan on otettu kantaa ja asiat ovat muuttuneet. Perheet saavat tehdä kotona ruokaa. He saavat isomman vastaanottorahan ja tekevät ruuan omassa keittiössä. 150 ihmistä ja valtio säästää siinä yli puoli miljoonaa vuodessa, Peura iloitsee.
Hän iloitsee myös uusista työhaasteista.
– Lähden huomenna Helsinkiin neuvottelemaan seuraavasta kahdesta paikasta.
Ilkka Peura ei halua vielä tällä viikolla tarkentaa uutta työnkuvaansa.
– Myöhemmin tulee näkymään, mitä tehdään tulevaisuudessa kotoutumiseen ja turvapaikanhakijoihin liittyen. Tässä on mielenkiintoisia asioita, miten voitaisiin auttaa Suomea ja turvapaikanhakijoita.