Veikkausliigan ontuva someviestintä hämmentää – vai onko kyse silkasta neroudesta? "Vaatisi teräspallit"

1.03875913 (2)
All Over Press
Julkaistu 15.11.2020 08:30
Toimittajan kuva

Marko Leppänen

marko.leppanen@mtv.fi

@MarkoLeppnen

Veikkausliiga on saanut paljon rapaa niskaansa hyvinkin alkeellisesti toteutetuista sosiaalisen median tileistään. Mitä somen asiantuntija ajattelee toiminnasta?

Pääkuvan videolla kimara Veikkausliigan sometilien tämän syksyisistä julkaisuista, jotka ovat aiheuttaneet ihmettelyä ja kuittailua. 

Jalkapallo on ottanut Suomessa isoja askeleita. Huuhkajat voittavat otteluita, ja Suomessa voidaan puhua jopa futisbuumista.

Veikkausliiga sai kahlattua sarjan läpi koronapandemia-aikana olosuhteisiin nähden tyylikkäästi.

Ongelmana on, että samalla pitäisi kehittää toimintaa ja vastata nykyajan laatuvaatimuksiin joka osa-alueella.

Sosiaalisen median viestintä on iso osa nykyaikaista ammattilaisurheilua. Ja se osa-alue sakkaa Veikkausliigalla pahasti.

LUE MYÖS: Veikkausliigan nuoret läpimurtotähdet loistavat poissaolollaan, Ilveksen huippulahjakkuus ilahduttava poikkeus – "Isossa roolissa vähän pelaajia"

HJK:n mestaruushumusta otettu suhruinen onnittelukuva Twitterissä tiivisti ankeuden. Veikkausliiga on saanut runsaasti piikittelyä ontuvasta someviestinnästään.

Mistä tässä kaikessa on oikein kyse? Ja mitä pitäisi tehdä?

"Kirjava kuin isoäidin tilkkutäkki"

Veikkausliiga osallistui Huuhkajien Ranska-ottelun huumaan julkaisemalla Instagramin stories-osiossa erikoisen kuvan varpaista. Se sai miettimään, että voisiko kyseessä olla todellinen taituri, joka on kääntänyt ajattelumallin päälaelleen ja hakenut kiinnostusta postaamalla mahdollisimman naurettavan kuvan.

Sosiaalisen median asiantuntija Jarkko Sjöman ei tähän teoriaan syty.

– Rujous, materiaalien huono resoluutio ja käsiklipit telkkarista vaatisivat neroutta ja teräspallit, jos tämä olisi tarkoituksellista, Sjöman kommentoi MTV Urheilulle.

Sjöman epäilee pikemminkin, että oma ja sarjan tili ovat menneet käyttäjältä sekaisin.

– Yleisesti tekeminen on kautta linjan kirjavaa kuin isoäidin tilkkutäkki. Sisältöjen strateginen ja konseptimainen tekeminen puuttuu.

Siinä on paikka, miksi et lauo

Jalkapallo on yhteisöllinen laji, jossa kannattajilla on vahva side seuraan ja sarjaan. Sitä tunnetta soisi pönkitettävän sosiaalisessa mediassa.

Sjöman ihmettelee kuluttajien eli kannattajien alhaista sitoutumista julkaisuihin.

– Puhutaan kuitenkin vahvasti tunteita herättävästi kuningaslajista eikä mistään hammastahnasta. Pitäisi synnyttää keskustelua ja intohimoa. Nyt on vahinkovarpaita ja laimeaa linkkitykitystä.

Linkkitykityksellä Sjöman tarkoittaa tyypillistä virhettä, joka tapahtuu usein bränditason sosiaalisen median tileillä. Niitä käytetään "faksinomaisesti" yksisuuntaiseen tiedottamiseen eikä dialogiin yleisön kanssa.

Hän antaa hyvät pisteet esimerkiksi jalkapallon Ykkösen ja jääkiekon Mestiksen tileille, jossa käydään aktiivista vuoropuhelua.

Esimerkiksi jääkiekon SM-liigassa seurat vuoropuhelevat keskenään ja heittävät välillä pientä kuittiakin toisilleen. Niin ikään fanit tuottavat paljon omaa sisältöä, jotka voisi valjastaa hyötykäyttöön.

"Katsokaa vaikka Verohallintoa"

Sjöman korostaa, että someviestintä on myös rohkeuslaji.

– Katsokaa vaikka Verohallintoa. Kuivastakin aiheesta saa hauskaa, kun on riittävästi rohkeutta.

Pyörää ei tarvitse välttämättä edes keksiä uudelleen tai käyttää valtavia rahamääriä. Riittää, kun ottaa mallia vaikka Valioliigan tai NHL:n toiminnasta.

– Jalkapallolla on kova noste. Siinä on paikka, miksi et lauo, Sjöman keventää.

Pientä häikkää on perinteisempienkin viestintävälineiden käytössä. MTV Urheilu kysyi kommenttia aiheeseen kolmella eri tavalla (puhelin, tekstiviesti ja sähköposti), mutta vastausta ei herunut. 

Itseironiaa Veikkausliigan väeltä kuitenkin vielä löytyy. Siitä osoituksena parodiatili Suomen Pöllöliiton postauksen uudelleenjakelu omalla Twitter-tilillä. 

Tuoreimmat aiheesta

Veikkausliiga