Venäjän kulissifirmaksi epäilty turkkilaisyhtiö suunnittelee lentoyhteyttä Helsinkiin – mitä tekee Traficom?

Saksalaisen Bild-lehden mukaan venäläisten Turkkiin perustaman lentoyhtiön uskotaan aikovan kuljettaa siirtolaisia EU:n rajoille. 

Verkkosivujensa perusteella yhtiö suunnittelisi lentoja myös Turkin Antalyasta Helsinkiin. Lentojen väitetään alkavan ensi huhtikuun lopulla.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin pääjohtaja Jarkko Saarimäki arvioi, että liikennöintiluvan saaminen Suomeen olisi kuitenkin hyvin epätodennäköistä, jos mediatiedot yhtiön taustoista ovat oikeita.

– Jos julkisuudessa olevat tiedot pitävät paikkansa, niin tässä on kyllä monta mutkaa matkassa, Saarimäki kommentoi STT:lle lauantaina.

Bild julkaisi lentoyhtiöstä kertovan selvityksensä perjantaina. Suunnitelluista Suomen-lennoista on kertonut aiemmin muun muassa Yle.

Ei ilmoitusta Traficomille

Traficomin pääjohtajan mainitsemat mutkat matkassa voisivat liittyä ainakin lentoliikenteelle EU:ssa asetettuihin ehtoihin, yhtiön omistuspohjaan sekä epäilyihin masinoiduista siirtolaiskuljetuksista.

Saarimäki tutustui lauantaina asiaan median kautta. Traficom ei ainakaan vielä ole saanut Turkilta ilmoitusta, että kyseinen yhtiö aikoisi liikennöidä Suomeen.

– Tällaisessa tilanteessa liikenteen käynnistäminen (Suomeen) edellyttää Suomen ja Turkin väliseen lentoliikennesopimukseen perustuvaa ilmoitusta, Saarimäki sanoo.

– Jos tällainen ilmoitus saataisiin, sitten arvioitaisiin huolellisesti, täyttävätkö yhtiö ja liikenne sopimuksessa asetetut kriteerit.

Kyse ei ole siis pelkästä ilmoitusasiasta, vaan lupa voidaan myös evätä. Sopimuksen perusteella Suomi voi vaatia yhtiötä osoittamaan, että se täyttää vaatimukset muun muassa lentoturvallisuudesta, ilmailun turvatoimista, vakuutuksista ja matkustajien maahantulon edellytyksistä.

Bild: Taustalla venäläisyhtiö

Bildin selvityksen mukaan Southwind Airlines -nimisen yhtiön pääkonttori olisi Turkissa, mutta osa sen koneista ja henkilökunnasta olisi peräisin venäläiseltä Nordwind Airlines -yhtiöltä.

Sen omistuskuvioiden taustalta löytyy siteitä myös Turkkiin. Turkkilaisyhtiö perustettiin sen jälkeen, kun Venäjä aloitti laajan hyökkäyksensä Ukrainaan viime vuonna, Bild kertoo.

Lehden tietojen mukaan puolalaiset viranomaiset uskovat, että yhtiön avulla aiotaan lennättää siirtolaisia järjestelmällisesti Länsi-Eurooppaan.

Ainakin näennäisesti turkkilaisena yritys voi Bildin mukaan lentää EU:n ilmatilassa, toisin kuin venäläiset tai valkovenäläiset toimijat. Lehti viittaa jutussaan myös ulkomailla asuvien valkovenäläisten journalistien selvityksiin.

Traficomin Saarimäen mukaan liikenne Suomeen voitaisiin kieltää myös Venäjä-pakotteiden perusteella, jos yhtiön taustalta löytyisi venäläisiä toimijoita.

– Käytännössä se tarkoittaisi, että liikennöinti estettäisiin kokonaan, jos siinä olisi venäläinen toimija. Sitä arvioitaisiin yhdessä ulkoministeriön kanssa, Saarimäki sanoo.

– Jos pakotteiden piiriin kuuluva lentokone saapuisi Suomeen, se maadoitettaisiin tänne eikä se pystyisi jatkamaan täältä matkaansa, mikä on tietysti aikamoinen pelote.

Saarimäki sanoo, että viranomaisilla on erittäin tehokkaat keinot selvittää pakotteiden kiertämistä.

– Pystymme aika suurella varmuudella kaivamaan todelliset omistajat sieltä takaa esiin.

Lentoja voitaisiin myös rajoittaa

Tietojensa perusteella Bild kuvaa turkkilaisyhtiötä osaksi hybridioperaatiota, jossa siirtolaisia ohjataan EU:n rajoille poliittisista syistä.

Traficomin Saarimäki arvioi, että laki liikenteen palveluista mahdollistaisi lentoliikenteen rajoittamisen tilanteessa, jossa toinen valtio yrittäisi laajamittaisesti lennättää siirtolaisia suoraan Suomeen. Lain mukaan Traficom voi asettaa lentoliikenteelle kieltoja, rajoituksia tai ehtoja, jos se on välttämätöntä "lentoturvallisuuden, maanpuolustuksen, aluevalvonnan, rajaturvallisuuden tai yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi" tai poikkeuksellisen epidemian leviämisen rajoittamiseksi.

Saarimäen mukaan tällaisesta kiellosta neuvoteltaisiin raja- ja turvallisuusviranomaisten kanssa ja valtioneuvosto voisi päätöksellään jatkaa sen voimassaoloa 14 päivän määräajan jälkeen.

– Jos turvallisuusviranomaiset arvioivat, että kansallinen turvallisuus vaarantuu, oli syy taustalla mikä tahansa, niin siinä tilanteessa tällainen rajoitus on mahdollinen. Laki ei käsittele tätä turvapaikanhakukysymystä, vaan (rajoittamisen perusteita) tarkastellaan nimenomaan kansallisen turvallisuuden vaarantumisen kautta.

Tässä vaiheessa keskeinen asiakirja on Saarimäen mukaan kuitenkin Suomen ja Turkin lentoliikennesopimus, jonka valossa Traficom voisi etukäteen arvioida mahdollisia liikennöintiaikeita.

– Siihen liittyy aika monta avointa kysymystä, jotka jouduttaisiin ratkaisemaan ennen liikenteen käynnistymistä, Saarimäki sanoo.

– Ei se varmasti ole läpihuutojuttu.

Lue myös:

    Uusimmat