Mäntyharjun junaturmaa koskevat tutkimukset etenevät. Onnettomuuspaikan lähellä sijaitseva Sarkavesi voi joutua alttiiksi maahan kaatuneelle MTBE-kemikaalille.
Onnettomuus tapahtui, kun liikennepaikalle parkkeeratut junavaunut lähtivät liikkeelle, ja yksi niistä repesi tuhoisin seurauksin. Kymmeniä tuhansia litroja räjähtävää MTBE-ainetta valui maahan.
Juttu jatkuu videon jälkeen.
Video: Tältä Mäntyharjulla näyttää tänään maanantaina
0:53
Ympäristönsuojelun asiantuntija Esa Rouvinen Etelä-Savon ELY-keskuksesta on ollut mukana tutkimassa onnettomuuspaikan ympäristöä.
– Vaunun sisältö tuli käsittääkseni kauttaaltaan alueelle ja maaperään. Siitä se on tietysti lähtenyt pikkuhiljaa valumien mukana eteenpäin, Rouvinen kertoo.
– Vaunusta vuoti noin 50 000 litraa haitta-ainetta, josta noin 26 000 litraa pelastuslaitos sai paikan päältä kiinni. Loput ovat maassa ja vesissä jonnekin päin pyrkimässä, Rouvinen huokaa.
Kemikaalin haistaa läheisellä lammella
Tapahtumapaikalta on suhteellisen lyhyt matka kirkasvetiselle Sarkaveden järvelle.
Maahan valunutta kemikaalia on valumien kautta päätymässä myös Sarkaveteen. ELY-keskuksen ylijohtaja Pekka Häkkisen mukaan lähivesistöjen tilanne on huono.
Rouvisen mukaan onnettomuuden seuraukset pystyy jo aistimaan läheisistä pienemmistä vesistöistä.
– Lähellä on myös pieni lampi, ja siellä haisi aine, Rouvinen sanoo.
Ympäristölle aiheutunutta kokonaisvahinkoa Rouvinen ei uskalla vielä arvioida.
– Todennäköisesti jonkinlaisia ennallistamistoimia on pakko tehdä. Aihe on vesiliukoista ja kulkee veden mukana, joten vesistöt voivat aiheuttaa tässä kohtaa isomman kysymyksen kuin maaperä, Rouvinen miettii.
VR on tutkinnan keskiössä
Aiemmin päivällä VR tiedotti pysäköityjen junavaunujen suunnitellusta reitistä. Venäjältä Suomeen saapuneet vaunut olivat parkissa odottamassa Mussalon satamaan pääsyä.
Satamasta kemikaalit oli tarkoitus laivata kolmanteen maahan.
– On vielä paljon työtä ja varmistettavia asioita, mutta se on selvää, että kuljetus ei ollut jäämässä Suomeen, kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi.
– Se on tietysti hyvä kysymys, kun juna tulee Vainikkalasta ja on menossa Kotkaan, miksi se on Mäntyharjulla, mutta sitä selvitetään, Nurmi sanoo.
Tällä hetkellä selvitetään erityisesti sitä, mistä syystä vaunut ovat alun perin lähteneet liikkeelle.
Onnettomuustutkintakeskukselta ei toistaiseksi ole oltu yhteydessä Venäjälle tai kemikaalin vastaanottajaksi tarkoitettuun tahoon. Tutkinnan keskiössä on tällä hetkellä vaunut alueelle pysäköinyt VR.
– Operaattori on keskeinen tässä, Nurmi toteaa.
Suomen ympäristökeskus on perustanut erityistilanneryhmän kemikaalivuodon vuoksi. Markku Maunulan vetämä ryhmä vastaa muun muassa vuoden ympäristövaikutusten mallilaskentapalvelusta.