Mäntyharjun kemikaalivuodon säiliövaunut varmistuivat sunnuntaina venäläisiksi, ja VR myönsi vastaavansa niiden kuljetuksista Suomessa.
Vaunujen omistajaa ja määränpäätä ei aiota kertoa julkisuuteen onnettomuustutkinnan ollessa kesken, sanoi VR Groupin viestintäjohtaja Tatu Tuominen.
– Totta kai meillä on kaikki siihen liittyvä tieto olemassa. Teemme yhteistyötä viranomaisten kanssa, ja niin kauan kuin tutkinta on käynnissä emme avaa tätä sen enempää. Tämä on ihan normaali käytäntö, Tuominen sanoo STT:lle.
Esimerkiksi Nesteeltä kerrottiin STT:lle, että bensiinin lisäainetta metyylitertiaaributyylieetteriä (MTBE) sisältävät vaunut eivät ole yhtiön tai menossa sen jalostamolle.
Työnsä tapahtumapaikalla päätökseen saanut Onnettomuustutkintakeskus kertoi, että säiliövaunuletka on venäläisen standardin mukainen ja seissyt Kinnin liikennepaikalla ainakin kaksi viikkoa ennen lauantaina havaittua kemikaalivuotoa. MTBE:tä valui vaurioituneesta säiliöstä arviolta 35 000 litraa.
Pelastuslaitos ei saanut tietoa säiliövaunuista
Pelastuslaitos ei ollut saanut ennakkoon tietoa Kinnissä säilytettävistä kemikaalivaunuista, vaikka lain mukaan niin pitäisi tapahtua, kertoo palomestari Joni Himberg Etelä-Savon pelastuslaitoksen johtokeskuksesta.
Vaarallisten aineiden kuljetukseen (VAK) liittyvän asetuksen mukaan ilmoituksesta huolehtii kuljetusoperaattori eli VR, sanoo Trafin Raideliikenteen infrapalveluiden yksikönpäällikkö Tomi Anttila.
Toisaalta kuljettajalla ja rataverkon omistajalla eli Liikennevirastolla on myös mahdollisuus sopia ilmoitusvelvollisuudesta keskenään. Ohjeistus on monitulkintaista ja sen yksityiskohtia selvitetään alkavalla viikolla, Anttila sanoo.
Kemikaalivuoto olisi tuskin ollut estettävissä
Anttilan mukaan kemikaalivuoto tuskin olisi ollut estettävissä, vaikka pelastuslaitos olisi saanut tiedon vaunuista asianmukaisesti.
Pelastuslaitoksen tiedossa ei ole, missä vaiheessa tiedonkulku on katkennut.
– Periaatteessa siinä vaiheessa kun ne vaunut on päätetty sinne laittaa, olisi meille pitänyt tulla tieto, että vaunut ovat siinä paikassa. Onnettomuustutkintakeskus selvittänee tätä asiaa tarkemmin, Himberg arvioi.
Tiedonkulun virheestä kertoivat sunnuntaina ainakin Ilta-Sanomat ja Yle.
Junia korvataan busseilla vielä maanantaina
Vaarallisten aineiden tilapäinen säilyttäminen tapahtuu Trafin nimeämillä ratapihoilla, joita on 13 kappaletta. Näille ratapihoille on Kinnin tapaisia varapaikkoja, joissa vaunuja voidaan tilapäisesti säilyttää.
Anttilan mukaan vaunut jäävät usein tilapäiseen säilytykseen sen takia, että asiakas ei niitä pysty heti ottamaan vastaan.
– Näitä tuotteita tilataan Venäjältä hyvissä ajoin. Sinä aikana kun ne ovat tulossa tänne, tuotantoprosessissa saattaa tapahtua esimerkiksi häiriöitä tai katkoksia, jotka aiheuttavat sen, ettei vaunuja voida ottaa vastaan.
Varapaikat ovat yleensä sellaisia, joissa normaalin raideliikenteen hoito ei edellytä kaikkien raiteiden käyttämistä.
Säiliön vuodosta ilmoitti palomestari Himbergin mukaan ensimmäisenä Kinnin ohi lauantaina ajaneen veturin kuljettaja, joka oli havainnut paikalla voimakasta polttoaineen hajua.
Sunnuntai-iltana pelastuslaitos jatkoi työtään Kinnissä. Himbergin mukaan säiliöiden pumppaustyhjennykset on tehty, mutta vaurioitunutta vaunua huuhdeltiin yhä ja sille aiottiin tehdä suojavaahdotus.
VR:n mukaan junia korvaaviin bussikuljetuksiin varaudutaan vielä koko maanantain ajan.