Vertailu: BMW 5, Mercedes-Benz E, Skoda Superb ja VW Passat – laatuluokassa uudet valtiaat

Julkaistu 09.09.2015 11:14
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Saksalaiset premium-merkit ovat automaailmassa käsite. Uusi VW Passat on kuitenkin todistanut jo olevansa vahva haastaja niille, ja nyt nähdään se, miten pitkälle uuden Skoda Superb farmarin rahkeet riittävät.

Vertailun autot

BMW 520d Touring
Hinta alk. 52 977 €
190 hv/0-100 km/h 8,4 s
testikulutus 6,5 l/100 km
BMW on ollut hyviä ajo-ominaisuuksia arvostavien suosiossa, eikä Viitosen ohjaus petä. Autossa on myös erinomaisen miellyttävä voimalinja – sen vaihteisto on parasta, mitä tarjolla on.

Mercedes-Benz E 220 BlueTec T
Hinta alk. 57 725 €
170 hv/0-100 km/h 9,8 s
testikulutus 6,8 l/100 km
E-luokan Mercedes alkaa olla elinkaarensa päässä, ja se näkyy muutamissa vertailun osa-alueissa selvästi. Mercedekset ovat tunnetusti mukavia autoja, ja se on yhä E-sarjan vahvuus.

Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 DSG
Hinta alk. 38 452 €
190 hv/0-100 km/h 8,1 s
testikulutus 6,5 l/100 km
Vertailuryhmän tuorein jäsen on ihastuttanut aina tiloillaan. Se jakaa tekniikan VW Passatin kanssa, joten siksi oli yllättävää todeta, miten merkittäviä eroja sisarten väliltä löytyi.

VW Passat Variant 2.0 TDI DSG
Hinta alk. 48 318 € (Suomessa aina neliveto)
190 hv/0-100 km/h 7,9 s
testikulutus 6,4 l/100 km
Vuoden autoksi valittu Passat on voittanut jo useita vertailutestejä ja todistanut niissä hyvyytensä. Saksassa tehdyssä vertailutestissä auton moottorina oli 190-hevosvoimainen diesel, joka on Suomessa aina nelivetoinen.

Mittakuvat

Tekniset tiedot ja mittaustulokset

Sisätilat

Galleria

BMW 5
BMW osaa tunnetusti rakentaa ergonomisesti erinomaisia ohjaamoja, ja myös laatuvaikutelma on kuskin paikalla kohdallaan. Auton lukuisia toimintoja on helppo käyttää loogisesti ohjattavan iDrive-valintakiekon avulla. Farmarin kohdalla BMW hakkaa puolestaan kilpailijansa käytännöllisyydellään: siinä on kolmessa osassa vaivattomasti taittuvat takapenkit sekä erikseen avattava takaluukun ikkuna. Tavaratilan koossa (550–1 670 l) se jää kuitenkin selvästi jälkeen kilpailijoista. Takamatkustajilla on BMW:ssä ahtaimmat oltavat.

Galleria

Mercedes-Benz E
E-sarjassa on tunnetusti iso tavaratila (600–1 855 l), mutta nyt se joutuu tunnustamaan Skodan paremmakseen. Isoja tavaroita usein kuljettavalle Mercedes on kuitenkin hyvä valinta, sillä siinä on isoin lastausaukko ja syvin tavaratila. Ohjaamossa näkyy E-sarjan ikä; auton hyöty- ja viihdejärjestelmien käyttö on hieman hankalaa lukuisten nappuloiden kautta, ja navigoinnin näyttö on turhan pieni. Myös ohjaamon ergonomiassa olisi hieman petrattavaa. Takamatkustajille Mercedes on aavistuksen mukavampi kuin BMW.

Galleria

Skoda Superb Combi
Superbin paraatiominaisuus on sen hulppean väljät takatilat ja todella iso tavaratila (660–1 950 l). Niissä se on tämänkin vertailun kiistaton valtias, vaikka Skoda on peräti seitsemän senttiä Mercedestä lyhyempi. Ohjaamossa Superb-kuskin on helppo viihtyä, joskin istuin saisi sijaita hieman matalammalla. Ergonomia on erinomainen; hallintalaitteiden käyttö on loogista ja mittaristo on erinomaisen selkeä. Laatuvaikutelmassa on yllättävän selvä ero Passatiin, VW haluaa näyttää, kuka näyttää kaapin paikan perheen sisällä.

Galleria

Volkswagen Passat Variant
Passat on Superbia yli seitsemän senttiä lyhyempi, joka näkyy takamatkustajien jalkatilassa sekä tavaratilan vetoisuudessa (650–1 790 l). Tavaratilan muunneltavuudessa Passat on sen sijaan fiksumpi. Vertailun lyhyimpänä autona Passat ei ole edes ahtain – kaikkea muuta. Suurin kiitos tästä kuuluu poikittain keulalla olevalle moottorille; BMW:ssä ja Mercedeksessä kone on keulalla pitkittäin. Passatissa on takamatkustajilla hieman enemmän pääntilaa kuin Skodassa, mutta muuten Superb on tilojen suhteen omaa luokkaansa.

Ajettavuus

BMW 5
5-sarjassa on erinomainen moottori ja vaihteisto, ja ne pelaavat yhteen kuin unelma. Erityisen vakuuttava on voimalinjan toiminta matalilla kierrosluvuill ajettaessa. Hyvää ajokokemusta täydentää vielä vertailuryhmän paras ohjaus. Osa kiitoksista kuuluu sille, että auton kaikki neljä pyörää osallistuvat muista poiketen auton ohjaamiseen. BMW:n voimalinja on myös taloudellinen, se yltää samoihin kulutuslukemiin (6,5 l/100 km) Skodan kanssa, vaikka BMW painaa lähes 200 kiloa enemmän.

Mercedes-Benz E
Mercedeksessä on tilavuudeltaan muita hieman isompi dieselmoottori, mutta siinä on silti 20 hevosvoimaa vähemmän tehoa kuin muissa. Se näkyy auton suorituskyvyssä ja kulutuksessa (6,8 l/100 km) – etenkin kun Mersu on vertailun painavin auto. Uusi 9-portainen vaihteisto hoimaa työnsä eleettömästi ja tekee parhaansa kulutuksen aisoissa pitämiseksi. Jousitusmukavuudeltaan Mercedes on omaa luokkaansa, ja se on sama onko autossa vain kuljettaja vai onko se lastattu täyteen tavaraa. Mercedes on Passatin kanssa myös vertailun hiljaisin auto.

Skoda Superb Combi
Vaikka Superbissa on sama alusta ja moottori kuin Passatissa, on autojen ajettavuudessa selvä ero. Superb puskee aggressiivisemmin ajettaessa selvästi hanakammin, eivätkä sen etu- ja taka-akseli ole yhtä harmoonisesti tasapainossa kuin Passatissa. Tämä tuntuu muun muassa korin hienoisena vellomisena epätasaisemmalla pinnalla ajettaessa. Syy lienee Superbin Passatia pidemmässä akselivälissä. Hajurako Passatiin kuuluu myös, sillä Superb on vertailun meluisin auto. Kulutuslenkin Superb selvitti toiseksi pienimmällä tuloksella (6,5 l/100 km)

Volkswagen Passat Variant
Passat on vertailun kevein auto, se on yli 300 kiloa Mersua kevyempi. Siksi Passat kiihtyy ripeimmin ja kuluttaa vähiten (6,4 l/100 km). Keveys näkyy myös ajokokeissa: Passat kiertää keilakujan nopeimmin ja on myös käsittelyradalla vauhdikkain. Käsittelyradalla Passat itse asiassa yllättää, sillä etuvedosta huolimatta se nöyryyttää jopa takavetoisen BMW:n ja Mercedeksen. Passatin ohjaus toimii hyvin ja loogisesti, keula ohjautuu tarkasti haluttuun suuntaan ilman turhaa puskemista. Edes äkilliset ohjausliikkeet eivät saa Passatia pois toltaltaan.

Tuomio

1. Volkswagen, 2699 pistettä
Passat todistaa olevansa paitsi ylemmän keskiluokan myös laatuluokan valtias. Voiton takeina ovat auton hyvät tilat, miellyttävä matkustusmukavuus sekä suvereeni moottori ja vaihteisto. Myös laatuvaikutelma vakuuttaa.

2. Skoda, 2624 pistettä
Superbin parhaita ominaisuuksia ovat sen tilat – etenkin väljä takamatkustamo sekä suuri kontti. Voitto karkaa Skodalta ennen kaikkea sen hieman heikomman mukavuuden sekä Passatia huonomman ajettavuuden takia.

3. BMW, 2618 pistettä
5-sarjalaisen voimalinja viehättää, ja se on myös erinomaisen mukava matkakumppani. BMW:ssä on paras ohjaus, mutta muiden ajo-ominaisuuksien osalta se ei pysty vastaamaan VW:n eikä Skodan vauhtiin.

4. Mercedes-Benz, 2581 pistettä
E-luokka on mukavuutta arvostavan valinta – ja etenkin pidemmälle matkalle. Voimalinjan ja ajo-ominaisuuksien osalta se jää kuitenkin perän pitäjäksi. Myös ohjaamossa näkyy se, että Eemeli on tulossa elinkaarensa päähän.

Pisteet

Tuoreimmat aiheesta

Vertailu