Helsingin vasta avatun kehäradan ahdas vuoroväli hermostuttaa veturinkuljettajia, etenkin kun työmatkaliikenne on palaamassa arkitasolle.
Kehäradan junat pysähtyvät Helsingissä vain kymmenen minuuttia, missä ajassa juna olisi ehdittävä tyhjentää lentomatkustajista matkatavaroineen ja täyttää uudestaan. Kuljettajan puolestaan olisi ehdittävä siirtyä junan toiseen päähän ja lähteä paluumatkalle. Kymmenen minuuttia on tähän lyhyt aika.
Riskinä on että pienetkin tekniset viivästykset sotkevat helposti koko liikenteen.
- Tässä ei ole varaa juuri minkäänlaisiin viivästyksiin, pienikin tekninen häiriö voi sekoittaa yhteydet, kommentoi Veturimiesten liiton puheenjohtaja Risto Elonen.
- Kääntymisajat Helsingissä ovat nyt niin tiukat, että ne eivät käytännössä salli minkäänlaista suunnitelmasta poikkeamaa. Sanotaanko näin, että odotan henkilökohtaisesti mielenkiinnolla syksyä, jolloin nähdään todella toimiiko tämä vai ei.
Hankala alkutaival
Uuden rataosuuden alkutaival on ollut töksähtelevä, ja vikoja on ollut paljon. Esimerkiksi 29.7. Aviapoliksen asemalla käynnistyi vikahälytys aamulla kello 5.24, ja kaikki lentokenttäjunan matkustajat joituivat poistumaan kiukkuisina junasta ja etsimään vaihtoehtoisia kyytejä.
Tapaus ei ole ainoa: Mm. Helsingin Sanomien mukaan kehäradan junat ovat pysyneet heinäkuussa aikataulussa vain kahtena päivänä ja 52 junavuoroa on peruttu ensimmäisen kolmen viikon aikana.
-Heinäkuulle sattui kyllä aika monta vikaa, myöntää HSL:n sopimuspäällikkö Kimmo Sinisalo.
-Vielä ei toki olla ihan huippukävijämäärissä, työmatkustuksen huippu tulee lokakuussa, tosin nyt on paljon myös lomaliikennettä. Joka tapauksessa meillä on myös joustomahdollisuuksia, tilannetta tarkkaillaan ja tehdään muutoksia sitten tarpeen mukaan, Sinisalo toteaa.