BMW-kuski kuoli – lähes 1,5 miljoonaa autoa kutsutaan korjauksiin

Takatan vialliset turvatyynyt ovat johtaneet vuosien saatossa jo kymmenien miljoonien autojen takaisinkutsuihin. Tuoreimman korjauskampanjan piirissä on tällä kertaa 1,4 miljoonaa ajoneuvoa.

Autoteollisuuden kautta aikain laajimman takaisinkutsun takana olevan japanilaisen Takatan turvatyynyt ovat jälleen aiheuttaneet massiivisen korjauskampanjan.

Tällä kertaa takaisinkutsun syynä ei kuitenkaan ole turvatyynyn kaasunkehitinyksikön vika, jonka vuoksi kymmeniä ihmisiä on menehtynyt aiemmin. Nämä turvatyynyt saattoivat lauetessaan singota metalliosia auton matkustamoon, ja laukeaminen saattoi tapahtua myös ilman kolaria.

Sen sijaan tässä takaisinkutsussa on kyse turvatyynyjen muista komponenteista, jotka saattavat pettää, mikäli niihin joutuu kosteutta. Seurauksena voi olla turvatyynyn repeytyminen tai tyhjentyminen, mutta kuten kaasunkehitinyksikönkin kohdalla, myös näiden komponenttien vika voi johtaa metalliosien sinkoutumiseen päin autossa matkustavia – tai yksinkertaisesti siihen, ettei turvatyyny laukea.

Vialliset komponentit on valmistettu vuosina 1995–1999, ja niitä on myyty BMW:lle, Audille, Toyotalle, Hondalle sekä Mitsubishille. Takaisinkutsut käynnistyvät tammikuussa.

Takaisinkutsu on seurausta australialaisen BMW-kuljettajan kuolemasta sekä kahdesta loukkaantumisesta, joista toinen tapahtui niin ikään Australiassa, toinen Kyproksella.

Konkurssi ja testihuijaus

Vuonna 1993 perustettu Takata ajautui konkurssiin pari vuotta sitten. Keväällä 2018 sen osti kiinalainen Ningbo Joyson Electronic Corp, ja nykyisin Takatan toiminta jatkuu nimellä Joyson Safety Systems.

Takata on ollut vuosien varrella otsikoissa runsaasti. Pariakymmentä valmistajaa koskevien takaisinkutsujen lisäksi yhtiö on narahtanut myös testihuijauksesta.

Lue myös:

    Uusimmat