Kun ihminen kuulee suosikkijoululaulunsa muutaman kerran, se saa hänet joulumielelle. Saman kappaleen kuuleminen kymmenen kertaa putkeen aiheuttaa kuitenkin aivan erilaisia tuntemuksia.
Se alkaa jo lokakuussa – tauoton joululaulupimputus, joka valtaa jokaisen kaupan aina ruokaosastoa myöten. Jos joululaulut saavat sinut aivon partaalle, et ole yksin, kertoo Hello Giggle -sivusto.
Lue myös: Tässä on tämän joulun hitti Suomessa ja maailmalla: ”Harmittelin ettei tällaista ihanuutta ollut vielä silloin, kun omat lapset olivat pieniä”
Kun kaupat tuuppaavat joulukoristeet ja -laulut kaikkien saataville jo lokakuussa, ihmiset altistuvat niille kuukausien ajan. Musiikin psykologiaan perehtyneen Victoria Williamsonin mukaan tästä seuraa musiikin kuulemiskertojen ja musiikin aiheuttaman reaktion välillä U:n muotoinen käyrä.
Kun ihminen kuulee suosikkijoululaulunsa muutaman kerran, se saa hänet joulumielelle. Kun hän kuulee saman kappaleen 2500 kertaa jo ennen joulukuuta, efekti on päinvastainen: laulusta tulee raivostuttava ja mieltä riipivä.
– Kuka tahansa, joka on ollut töissä joulukaupassa pyhien aikaan, tietää, mistä puhun, Williamson sanoo.
Jatkuva joulumusiikki voi jopa tehdä hallaa mielenterveydelle.
– Ihmisten, jotka työskentelevät kaupassa joulunaikaan, on pakko antaa joulumusiikin mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos, koska jos he eivät tee näin, se estää keskittymästä mihinkään muuhun, kliininen psykologi Linda Blair kuvaa.
Jos siis vihaat kaupan joululauluja, et ole väärässä tuntemustesi kanssa – niistä voi todella olla haittaa!
kysely - firman pikkujoulut
Lähde: Hellogiggles.com, Sky News
***
4:54