Nurmijärveläinen Laura Nevalainen kiinnostui vanlife-ilmiöstä kauan ennen kuin se rantautui laajemmin Suomeen.
Laura Nevalainen tottui matkailuautolla reissaamiseen jo lapsuudessaan ja otti ensiaskeleet harrastuksen pariin miehensä kanssa kymmenen vuotta sitten.
– Ostimme retron matkailuvaunun, ja tuunailin jo sitä jonkin verran. Jossain vaiheessa minulle tuli ajatus, että olisi tosi kiva rakentaa kokonaan oma retkeilyauto.
Lue myös: Matkailuautoilusta on tullut entistä trendikkäämpää – Korona-aika sai menopelien myynnin kukoistamaan
Neljä vuotta sitten myyntiin tuli pakettiautosta retkeilyautoksi muokattu kuusipaikkainen Volkswagen.
Nevalainen oli suunnitellut etukäteen kaiken auton majoituspaikoista varusteisiin ja säilytystiloihin, jotta se vastaisi parhaiten juuri heidän perheensä tarpeita. Lapsia on viisi, joista vanhin kulkee jo osin omia reittejä.
Vasta ostettu auto menikin ensimmäisen reissukesän jälkeen sekä ulkoa että sisältä kokonaan uusiksi.
– Olen pienestä pitäen harrastanut puutöitä, mutta projektin aikana tuli silti valtavasti uusia ulottuvuuksia kuten hitsaus, maalaus, peltityöt ja eristäminen. Tässä harrastuksessa pitää olla tyhmänrohkea ja ottaa asioista selvää, katsoa Youtube-videoita tai muuta, Nevalainen naurahtaa.
Hänelle auton rakentaminen on tärkeä osa vanlife-arkea, eikä projektia ole edes tarkoitus saada täysin valmiiksi: jotakin voi aina hieman muokata, ommella, maalata, nikkaroida tai teipata.
Lue myös: Anne ja Kari asuvat ympäri vuoden asuntovaunussa – "Tässä on kaikki, tarpeellinen ja tarpeeksi"
Perhe tekee autolla reissuja töiden ja koulun ehdoilla eli lähinnä kesälomien aikaan. Viime kesänä he ajoivat Ranskaan ja elivät autossa lähes kuukauden ajan.
– Eihän meidän kokoisemme perhe pysty autossa kovin kauan asumaan, mutta kyllä sen kuukauden aikana autosta tuli meille koti ja arki alkoi sujua. Tänä kesänä reissaamme Suomessa. Auto tarjoaa meille mahdollisuuksia. Me emme lähde kesäisin mökille, vaan voimme lähteä minne vain.
Nevalaisen haaveena olisi kokea joskus myös päämäärätöntä ajelua ilman aikatauluja. Tällainen aika koittaa kenties joskus tulevaisuudessa, kun lapset ovat isompia. Nevalainen kertoo, että harrastus on yhdistänyt heitä perheenä.
– Yhdessä reissaaminen on ihan parasta. Olemme saaneet valtavasti uusia kokemuksia. Tien päällä ja autoa rakentaessa koetaan onnistumista ja hyvää fiilistä – ja toisaalta välillä myös mahalaskuja.
Tarkkana turvallisuuden kanssa
SF-Caravanin puheenjohtaja Olli Rusi muistuttaa, että ennen kuin aloittaa matkailuajoneuvon itse tekemisen, kannattaa hankkia tietoa turvallisuuteen liittyvistä asioista.
– Erityisesti kaasuturvallisuuden kanssa tulisi olla tarkkana.
Rusin mukaan autoa tehdessä olisi hyvä pitää mielessä myös auton kokonaispaino. Jos itsellä on B-ajokortti, matkailuauton kokonaismassa ei saa ylittää 3 500:aa kiloa, ellei ole valmis päivittämään ajokorttiaan C-luokkaan.
Jos suunnitelmissa ovat pitkät ulkomaanmatkat, Rusi suosittelee tutustumaan kyseisten maiden omiin säännöksiin.
– Matkailuajoneuvoja voivat koskea esimerkiksi tietynlaiset päästö- tai kalustovaatimukset. Jos taas hankkii ulkomailta sellaisen ajoneuvon rungon, jossa on jo jotakin valmiina, saattaa joutua tekemään itse muutoksia esimerkiksi kaasujärjestelmiin. Monissa muissa Euroopan maissa on hyvin erilaiset säännökset Suomeen verrattuna.