Viime vuoden Australian MM-ralli piinasi Jari-Matti Latvalaa pitkään – Nyt aggressiivisella ajotyylillään voittanut suomalainen iloitsee ja uskoo Toyotan voittokulun jatkuvan

Latvala siirtyi kärkipaikalle 1:36

Jari-Matti Latvalan huima voittoputki rallin MM-sarjassa oli katketa, mutta suomalainen otti kauden ensimmäisen voittonsa Australiassa. Viime vuoden Australian MM-ralli sai aikaan noidankehän, jonka aikana Toyotan kuljettaja pelkäsi virheitä ja löi päätään seinään. 

Pääkuvan videolla Australian MM-rallin parhaita paloja. Latvala siirtyi kärkipaikalle Tänäkin ajettua ulos.

Latvalalla ei ole hyviä muistoja viime vuoden Australian MM-rallista. Suomalainen oli tuona viikonloppuna kiinni kakkossijassa, mutta ajoi vain kaksi kilometriä ennen maalia kantoon ja joutui keskeyttämään.

Pettymys oli valtaisa, mutta Latvala ei arvannut tuolloin, kuinka kauaskantoiset seuraukset kauden negatiivisella loppukaudella olisi.

Lauantaina päättynyt kausi 2018 sujui suomalaisen osalta heikommin. Portugalissa Latvala oli vasta 24:s, ja kaksi edellistä kisaa olivat päättyneet keskeytykseen. Negatiivinen edelliskauden loppu jätti huonon maun.

– Otin tällä kaudella alkuvuodesta hirveästi paineita, etten tekisi virheitä. Ajaminen ei sujunut, vaan se oli varovaista ja tökkivää. Jouduin lisäämään kyytiä, että pärjäisin. Tein virheitä ja siihen päälle alkoivat tekniset ongelmat.

– Jouduin negatiiviseen kehään, joka jatkui ja jatkui, Latvala kertoo MTV Sportille.

Urallaan 18 osakilpailuvoittoa ottaneen Latvalan itseluottamus kärsi. Se palautui kuitenkin Jyväskylän rallissa, jossa suomalainen sijoittui kotiyleisön edessä kolmanneksi.

– Sain Neste rallissa kehän katkeamaan, kun sain vihdoin ja viimein jonkinlaisen tuloksen. Asiat lähtivät menemään parempaan suuntaan.

Latvala otti lauantaina Australian rallista kauden ensimmäisen voittonsa, ja kymmenen vuoden voittoputki rallin MM-sarjassa sai jatkua. Toyota nappasi Ott Tänäkin ja Thierry Neuvillen keskeytysten takia merkkimestaruuden toista vuotta peräjälkeen.

Mukava päätös kaudelle oli kuljettajan mukaan kultaakin kalliimpi.

– En olisi voinut saada parempaa lopetusta kaudelle. Olen voittanut MM-osakilpailuja vuodesta 2008 vähintään yhden vuodessa. Luulin, että se loppuu tänä vuonna. Viimeinen kilpailu pelasti tilanteen. Olen todella iloinen.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Aggressiivinen ajotyyli sadekelissä

Latvala kuvailee kulunutta vuotta kaiken kaikkiaan vaikeaksi. Kuljettaja on ottanut vuodesta 2008 lähtien vähintään yhden voiton joka kausi, mutta ennen Australian rallia voittosarake näytti nollaa.

Latvalan ei pitänyt voittaa viimeistä kilpailuakaan, sillä tallikaveri Tänäk taisteli vielä ennen päätöspäivää henkilökohtaisesta maailmanmestaruudesta. Tänäk olisi tarvinnut mestaruuteen voiton.

Toyotan paineet olivat kovat, sillä molempien kuljettajien piti päästä maaliin, jotta merkkimestaruus olisi varma. Latvala kertoi saaneensa ohjeet ”aja omaa ajoa ja tuo auto maaliin”. Päätöspäivän sadekeli kuitenkin muutti kaiken.

Latvala nousi vaikean sään siivittämänä kärkeen, ja neljän sekunnin päässä niskaan hengitti Hayden Paddon. Varaa löysäilyyn ja tiimitaktiikkaan ei siis ollut.

Tänäk puolestaan ajoi ulos, menetti 20 sekuntia ja joutui keskeyttämään.

– Tilanne muuttui, kun tallikaveri teki virheen. Jos tilanne ennen viimeistä erikoiskoetta olisi ollut se, että molemmat autot olisivat tulleet läpi, olisin joutunut hiljentämään. Hän ajoi ulos, ja tilanne raukesi, Latvala selitti.

Juuri sää oli Latvalan suurin etu, sillä hänen mielestään ajotyyli sopii hyvin liukkaisiin olosuhteisiin.

– Ajotyylini on aggressiivisempi, enkä aja niin suoraviivaisesti. Nykyajan kuljettajat ajavat ratamaista linjaa. Minulla on vanhanaikainen tyyli.

– Virheettömyys toi lopulta voiton vaikeissa olosuhteissa. Vaikka alkuvuosi oli vaikea, löysin vauhdin ja pystyin taistelemaan voitosta, Latvala sanoi.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Esapekka Lappia tulee ikävä

Toyotan suomalaistallissa ovat tällä kaudella olleet Latvalan lisäksi kuljettaja Esapekka Lappi, tämän kartturi Janne Ferm ja tallipomo Tommi Mäkinen. Tallin työntekijöistä yli puolet on suomalaisia.

Muun muassa Volkswagenilla aikaisemmin ajaneen Latvalan mukaan sinivalkoiset värit ovat olleet viime vuosina suuri etu

– Tiimissä on rationaalinen suomalainen ajattelutapa, ja se näkyy. Voi käyttää paljon suomen kieltä ja meillä on suomalainen mentaliteetti.

Toyotan kokoonpano kuitenkin muuttuu, kun Lappi ja Ferm siirtyvät ensi kaudella ranskalaistalli Citroenille. Tilalle saapuu irlantilainen Kris Meeke. Latvala odottaa tulevaa innolla, mutta maamiehen lähtö harmittaa.

– Tällä kaudella on ollut haasteita, mutta Esapekka on nopea ja hieno kaveri. Harmittaa, että hän ja Janne lähtevät. He olisivat auttaneet merkkimestaruuspuolella.

Latvala uskoo Toyotalla olevan ensi kaudella mahdollisuudet sekä kolmanteen perättäiseen merkkimestaruuteen että kuljettajan henkilökohtaiseen mestaruuteen. Hän uskoo auton tekniikan olevan hyvällä mallilla.

– Sen pitäisi olla kunnossa, joten kaikki on kiinni siitä, että kuljettajat pystyvät ajamaan kilpailuja, viikoksi Australiasta Japaniin lähtevä Latvala odottaa.

Lue myös:

    Uusimmat