Jari-Matti Latvalan rallikauden muutamaa kilometriä ennen maalia päättänyt ulosajo oli yllätys. Vielä viime vuonna tilanteen olisi voinut kuitata Latvalan kuuluisalla virheherkkyydellä, mutta nyt on kysyttävä: miten ihmeessä Latvala ajoi tuossa tilanteessa ulos?
"Minun taktiikkana oli ajaa tasaisesti koko ajan, virheitä ei saanut tulla. Tämä on niin raaka kilpailu, että aina tulee ulosajoja ja keskeytyksiä. Olen ollut itsekin siinä tilanteessa, että tulee keskeytys, kun on yrittänyt liikaa."
Näin Jari-Matti Latvala kommentoi MTV Sportille kakkossijaan Monte Carlossa päättynyttä kauden avauskisaa tammikuussa. Suomalaistähden tulos Toyota-tallin paluurallista oli yllätys, mutta niin oli myös Latvalan uusi asenne, jota hän pyrki vaalimaan läpi kauden.
Kirjoitinkin tuolloin, että Latvalan maltti ja tallipomo Tommi Mäkisen kyyneleet olivat täysin odottamaton yhdistelmä. Tulosta kovalla riskillä hakevana ja virheherkkänä kuljettajana vuosia tunnettu Latvala antoi lisätodisteita löytämästään kylmäpäisyydestä heti helmikuussa Ruotsin rallin voitolla, ja kevätkaudella näytti muutenkin siltä, että Latvala saattaa taistella jopa maailmanmestaruudesta.
Sitten japanilaisvalmistajan auto alkoi hajota Latvalan alta kerta toisensa jälkeen. Lisäksi riesana olivat ongelmat Toyotan jousituksessa. Puolan rallista alkanut epäonni koetteli aiempaa virheettömämmin ajanutta Latvalaa ja MM-sarjan toinen puolikas meni täysin pipariksi.
Mestaruus ei siis ollut enää pöydällä Latvalalle kauden päätöskisoissa. Australiassa Latvala oli ajamassa tapahtumarikkaan kilpailun toiseksi uhattuaan hetkellisesti jopa kärjessä porhaltanutta Thierry Neuvilleä. Reilun kuuden kilometrin mittaiselle päätöspätkälle lähdettäessä ero oli kuitenkin lähes 15 sekuntia ja takana olleeseen Ott Tänakiin etua oli 11,3 sekuntia.
Ei panosta MM-sarjassa. Ei mahdollisuutta voittoon ilman Neuvillen räikeää virhettä. Ja takana ei suurta uhkaa. Ja tästä huolimatta Latvala lipsautti pihalle.
Toyota-kuski tunnusti virheensä, ja selitti sitä pitkällä tauolla ennen loppurutistusta, minkä takia keskittyminen pääsi herpaantumaan. Oli miten oli, virhe oli nolo, sillä se tuli tilanteessa, jossa Latvalalle ei ollut käytännössä mitään voitettavaa, ainoastaan varma kakkospaikka hävittävänä. "Latvala 2.0:n" ainoa keskeytykseen johtanut rysäytys tuli viimeisen kisan loppumetreillä, ja jo unohtunut virheherkän kuljettajan maine nosti ainakin vielä kerran päätään.
Kaikesta huolimatta Latvalan kausi Toyotan ratissa oli menestys, mikä lupaa hyvää jatkoon, varsinkin jos Toyota saa pakettinsa luotettavammaksi. Ensi vuonna pää kylmänä maaliin – ja ehkä jopa mestaruuteen – saakka.