Vuoden 2021 loppukvartaalin lukuja on saatu pöytään. Kasvua teki liikevaihdossaan muun muassa peliyhtiö Rovio.
Peliyhtiö Rovio kasvatti viime vuoden viimeisellä neljänneksellä oikaistua liikevoittoaan 13,1 miljoonaan euroon, kun yhtiön Angry Birds -pelituotteet jatkoivat kasvuaan.
Pelien liikevaihto kasvoi 18,8 prosenttia. Kasvusta puolet oli seurausta turkkilaisen pelistudio Ruby Gamesin hankinnasta.
Toimitusjohtaja Alex Pelletier-Normand kiitteli avainpelien kasvulukuja ja ennakoi, että viime kuussa julkaistun Angry Birds Journeyn näkymät vaikuttavat lupaavilta.
Yhtiö ennakoi liikevaihdon kasvun jatkuvan tänä vuonna vahvana. Hallitus esittää 0,12 euron osinkoa.
Remedyn vauhdikas loppuvuosi toi kovaa kasvua
Peliyhtiö Remedyn liikevaihto ja liikevoitto nousivat tuntuvasti loppuvuonna, kun yhtiö keräsi kehitysmaksuja partnereiltaan.
Liikevaihto kasvoi liki 40 prosenttia lähes 20 miljoonaan euroon, ja liikevoittoa kertyi lähes 11,3 miljoonaa.
Yhtiö julkaisi loppuvuonna Alan Wake Remastered -pelin sekä CrossfireHD -pelin yksinpelattavan tarinamoodin Kiinassa.
Yhtiö ilmoitti myös kehittävänsä Alan Wake 2- peliä. Epic Gamesin on määrä julkaista se ensi vuonna. Lisäksi Remedy allekirjoitti sopimuksen kiinalaisen Tencentin kanssa yhteistyömoninpelistä koodinimellä Vanguard.
Kustannusten nousu rasitti Tokmannin loppuvuotta
Halpakauppaketju Tokmanni kirjasi loppuvuonna edellisvuoden vastaavaa aikaa pienemmän liikevoiton. Loka-joulukuun 2021 vertailukelpoinen liikevoitto oli 40,5 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 44,8 miljoonaa.
Koko vuoden aikana liikevaihto kasvoi 6,4 prosenttia. Vertailukelpoinen liikevoitto nousi 105,7 miljoonaan oltuaan edellisvuoden 99,7 miljoonasta.
Toimitusjohtaja Mika Rautiaisen mukaan asiakkaiden käyttäytymiseen vaikutti loka-joulukuun aikana koronapandemiaan liittyvä viestintä ja rajoitukset. Asiakasmäärä ja myymälöiden liikevaihto laskivat hiukan edellisvuoden tasosta.
Lisäksi lähes kaikki liiketoiminnan kustannukset nousivat, erityisesti sähkön hinta. Henkilöstökuluissa näkyi sairauspoissaolojen kasvu.
Markkinointikuluja kasvatti kanta-asiakasohjelma Tokmanni Klubin lanseeraus.
Rautiaisen mukaan strategia ja siinä määritellyt kasvuhankkeet etenevät suunnitellusti. Tuotteiden määrää on kasvatettu ja yhtiö on hankkinut suuremman kokoluokan myymälän. Kaikkiaan Tokmannilla on lähes 200 myymälää ympäri Suomen.
Hallitus esittää yhtiökokoukselle 0,96 euron osinkoa osaketta kohti viime vuodelta.
Sanoma kasvatti voittoaan ja liikevaihtoaan
Mediakonserni Sanoma kasvatti sekä liikevoittoaan että liikevaihtoaan tuntuvasti viime vuonna. Konsernin liikevaihto kasvoi 18 prosentilla 1,25 miljardiin euroon, sekä yritysostojen kautta että orgaanisesti.
Operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja kasvoi yli neljänneksen 197 miljoonaan euroon. Kasvua oli sekä opetusmateriaaleissa että mediapuolella.
Toimitusjohtaja Susan Duinhoven luonnehti päättynyttä vuotta menestyksekkääksi.
– Minua rohkaisee erityisesti sekä Learningin että Media Finlandin vahva 7 prosentin orgaaninen kasvu, Duinhoven kiitteli yhtiön tiedotteessa
Opetusmateriaalien kausivaihteluiden vuoksi operatiivinen liikevoitto oli vuoden viimeisellä neljänneksellä viisi miljoonaa tappiollinen. Liiketoiminnan kasvua vauhditti espanjalaisen Santillanan hankinta. Viime vuonna kasvua tuli myös Puolan ja Hollannin markkinoilta.
Media Finlandin kasvua vauhdittivat mainosmyynnin elpyminen vuoden 2020 koronapandemian jäljiltä sekä mahdollisuus järjestää joitain tapahtumia ja festivaaleja viime kesänä. Sekä Helsingin Sanomien että Ruutu+:n tilaajamäärät jatkoivat kasvuaan, joskin kasvutahti hidastui vuoden lopulla.
Digitaalinen mainosmyynti kasvu kiihtyi, ja Sanoma ennakoi saman suuntauksen jatkuvan kuluvana vuonna. Paperille painetun mainonnan merkitys hiipuu kovaa vauhtia, ja digitaalinen mainosmyynti on noussut jo sitä suuremmaksi.
– Olemme tyytyväisiä siihen, että nopeasti etenevä digitaalisen mainonnan kasvu peittosi viime vuonna painetun mainonnan laskun. Painetun mainonnan liikevaihtomme oli kokonaisuudessaan vain noin 60 miljoonaa euroa, Duinhoven totesi.
Sanoma ennakoi, että tämän vuoden liikevaihto asettuu 1,25–1,30 miljardiin euroon ja operatiivinen liikevoittoprosentti ilman hankintamenojen poistoja on noin 15–16 prosenttia.
Yhtiön hallitus esittää, että viime vuodelta maksetaan osaketta kohden 0,54 euron osinko kahdessa erässä.
Sanoma on STT:n pääomistaja.