Ulkomaisia sijoittajia ja yhtiöitä odottaa Iranissa vähintään kymmenien miljardien eurojen arvoiset rakennusurakat ja markkinat. Odotuksia jarruttavat kansainvälisistä pakotteista vapautuvan Iranin sisäisen poliittinen tilanne, ja Yhdysvaltojen ylläpitämät pakotteet.
Iranin presidentin Hassan Rouhanin äskeinen vierailu Italiassa ja Ranskassa keräsi huomiota patsasjupakalla Roomassa. Rouhanin mukana oli kuitenkin myös useita ministereitä ja liike-elämän asiantuntijoita houkuttelemassa ulkomaisia yrityksiä Iraniin. Kyse ei ollut vain peitetyístä marmoriveistoksista, vaan suurista sopimuksista ja rahasummista.
Iran päätti ostaa Airbusilta 118 lentokonetta, muun muassa toistakymmentä A380-jättiä. Kaupan arvo on noin 25 miljardia euroa. Hyvä uutinen heikon talouskasvun Euroopassa.
Yhdysvallat voi vaikuttaa Airbus-kauppaan
Kaupoille on kuitenkin mahdollinen este. Yli kymmenen prosenttia koneiden osista tulee Yhdysvalloista, ja osien sieltä viemiseen tarvitaan yhdysvaltalaisten viranomaisten lupa. Vaikka Iranin ydinohjelmaan kohdistetut pakotteet poistettiin, Washington ylläpitää yhä valikoituja pakotteita Irania vastaan muun muassa sen ohjusohjelman takia.
Kysymys on, haluaako Yhdysvallat jarruttaa kumppaninsa Euroopan taloutta, jonka se toivoo virkoavan, vai heittääkö se kapuloita turbiineihin sisäpoliittisten syiden takia.
Iranissa odottavat potentiaalisesti isot työmaat. Maata sanotaan viimeiseksi suureksi kansantaloudeksi, joka avautuu maailmalle. Maan infrastruktuuri tarvitsee kokonaisvaltaista remonttia lentokentistä ja kulkuvälineistä maatalouteen vesihuoltoon.
Öljysektori tarvitsee jätti-investointeja
Economist-lehden mukaan seuraavan viiden vuoden aikana Iran tarvitsee pelkästään öljy- ja kaasusektorille 210-240 miljardin euron investoinnit. Talouden arvioidaan kasvavan lähivuosina 6-8 prosenttia vuodessa.
Airbus ei ole ainoa sopimuksen tehnyt yhtiö. Iranin perinteisen suuren kauppakumppanin Italian liikemiehet ovat saanet jalkansa oven väliin. Rakennusalan yhtiö Danieli sopi 5,7 miljardin kaupat, Condotte d'Acqua neljän miljardin kaupat.
Ranskalainen Vinci päässee suunnittelemaan, rakentamaan ja operoimaan Mashhadin lentokenttää. Peugeot ja iranilainen Khodro - joka itsekin vie autoja - sopivat yhteisestä Peugeotien autotuotannosta. Peugeot toimi Iranissa 50 vuotta ennen pakotteita. Rakennusjätti Bouygues pääsee uudistamaan Teheranin lentokenttää. Merikuljetusyhtiö CMA CGM on tehnyt aiesopimuksen yhteistyöstä.
Viinikohu pintakuohua
Vaikka Iranin presidentti ei suostunut nauttimaan viiniä Pariisissa, se on pintavärinää maiden välisissä suhteissa.
Nykyiselle mullahien johtamalle Iranille Ranska myös näyttäytyy maana, joka antoi aikoinaan ajatolla Ruhollah Khomeinille turvapaikan. Ranskalla toki oli hyvät suhteet muun muassa ydinvoima-alalla islamilaisen vallankumouksen kaataman shaahi Reza Pahlavin kanssa. Maiden väliset hyvät kulttuurisuhteet yltävät kauas.
Kreikkalainen öljy-yhtiö Hellenic Petroleum ostaa raakaöljyä Iranilta, ensimmäisenä länsimaisena jalostajana pakotteiden poistamisen jälkeen. Italialainen öljyalan toimija Saipem on tehnyt aiepöytäkirjan yhteistyöstä isoilla kaasu- ja öljykentillä. Ranskalainen Total ja venäläinen Lukoil kärkkyvät pääsyä. Kiinalaisia ja eteläkorealaisia teräs- ja rakennusyhtiöitä on menossa Iraniin. Saksalainen Daimler haluaa palata rekkamarkkinoille.
Eurooppalaiset brändit houkuttelevat
Economistin mukaan houkuttelevia aloja Iranissa ovat muun muassa ruoka ja juomat, lääkkeet ja kulutustavarat. Iranilaiset haluavat kuluttaa mieluummin eurooppalaisia kuin kiinalaisia brändejä.
Iranin bkt:stä öljyn ja kaasun osuus on noin 17 prosenttia, ja hallituksen budjetista ne rahoittavat vielä suuremman prosenttiosuuden. Iranin talouden pohja on kuitenkin monipuolisempi kuin Persianlahden öljystä lähes täysin riippuvaisten monarkioiden taloudet.
80-miljoonainen väestö on nuorta ja suhteellisen hyvin koulutettua. Keskiluokkaan kuuluu Economistin arvion mukaan 35 prosenttia väestöstä. Se kasvanee, jos talous kasvaa.
Iranissa on vieraillut viime kuukausina yritysdelegaatioita yli 50 maasta. Suomen ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Lenita Toivakka kävi satapäisen bisnesdelegaation kanssa Iranissa viime joulukuussa.
Pakotteiden poistaminen vapautti Iranin käyttöön kymmeniä miljardeja euroja jäädytettyjä varoja. Maa pääsee myös mukaan kansainvälisen maksuliikenteen Swift-tunnistejärjestelmään.
Yllä olevat tekijät ovat Iranin, sijoittajien ja yritysten kannalta hyviä seikkoja.
Synkkiä pilviä odotusten yllä
Tiellä on myös liuta kiviä ja kuoppia.
Korruptio ja byrokratia rehottavat. Korruptiota tutkivan Transparency Internationalin listalla Iran on 167 maan joukossa sijalla 130. Maan pankkilaitos on heikossa kunnossa.
Uudistusmielisenä pidetyllä presidentti Rouhanilla on vastassaan vanhoilliset voimat. Iran on ollut teokraattinen valtio vuosikymmeniä. Maata johtaa ajatolla Ali Khamenei. Häntä ilman Iranissa ei tapahdu linjamuutoksia, mutta hän joutuu tasapainottelemaan eri intressiryhmien kanssa.
Vanhoilliset vastustavat suhteiden lämmittelemistä lännen kanssa. Syyt ovat sekä poliittiset että myös taloudelliset. Suljetut markkinat ovat vaurastuttaneet monia Iranissa, myös vapaamielisempien joukossa, asevoimissa ja ideologisessa vallankumouskaartissa.
Yksi esimerkki valtakamppailusta saattaa olla se, ettei Iran osallistu Lontoossa helmikuussa pidettävään öljyalan konferenssiin, missä sen odotettiin esittelevän tarjolla olevia alan sopimuksiaan.
Viisumit valtataistelun välineinä
Virallisen selityksen mukaan kyse on viisumiaikatauluista. Britannian Teheranin lähetystön viisumiosasto ei vielä toimi, joten iranilaiset ovat joutuneet hakemaan viisumeita kolmansien maiden kautta. Taustalla saattaa kuitenkin olla sisäinen valtakamppailu taloudellisesta lähentymisestä ulkomaailman kanssa.
Helmikuussa Iranissa pidetään vaalit, joissa valitaan uusi asiantuntijaneuvosto, jotka muun muassa valitsevat Khamenein seuraajan.
Ulkomaisten toimijoiden, erityisesti myös Yhdysvalloissa toimivien pankkien, pitää huomioida Yhdysvaltojen yhä voimassa olevat pakotteet Irania vastaan.