Viinien myynti päivittäistavarapoissa jakaa kansan kahtia: "Mitä enemmän itse juo, sitä liberaalimpaa alkoholipolitiikkaa toivoo"

Miehet toivovat väljempää alkoholipolitiikkaa naisia useammin.

Suomalaisille tuntuu edelleenkin käyvän se, että väkevät viinat ostetaan Alkon myymälöistä. Alkoholijuomien myynti-ikärajatkin saavat pysyä ennallaan. Sen sijaan kysymys viinien myynnin sallimisesta ruokakaupoissa jakaa tuoreen kyselyn mukaan kansan kahtia.

Yli puolet eli 57 prosenttia Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja Alkon teettämään kyselyyn vastanneista pitää nykyisiä alkoholipoliittisia rajoituksia sopivina.

Kannattajien osuus on hieman suurempi kuin kahtena aiempana vuonna.

– Tulos jatkaa samaa trendiä, mikä alkoi vuonna 2018 sen jälkeen, kun saatiin uusi alkoholilaki, johtava asiantuntija Thomas Karlsson THL:stä kertoo.

Alkoholilaki uudistui vuoden 2018 alussa. Siitä lähtien päivittäistavarakaupoissa on saanut myydä juomia, joiden alkoholipitoisuus on 5,5 prosenttia. Sitä ennen rajana oli 4,7 prosenttia.

Sukupuoli ja juomatavat erottavina tekijöinä

Nykyistä väljempää alkoholipolitiikkaa toivoo alle kolmannes vastaajista. Vastauksista ilmenee, että miehet toivovat väljempää alkoholipolitiikkaa naisia useammin. Miehistä väljempää alkoholipolitiikkaa toivoo yli kaksi kolmesta, kun naisten keskuudessa vastaava osuus on alle viidennes.

Karlssonin mukaan sukupuolella onkin suuri merkitys siihen, kuinka vapaamielisesti henkilö suhtautuu alkoholipolitiikkaan. Toinen suhtautumiseen vaikuttava taustatekijä on se, paljonko henkilö itse käyttää alkoholia.

– Mitä enemmän itse juo, niin sitä väljempää ja liberaalimpaa alkoholipolitiikkaa itse myös toivoo.

Viini jakaa mielipiteet

Selvin mielipiteitä jakava kysymys on se, pitäisikö viinien myynti sallia päivittäistavarakaupoissa. Vastaukset jakautuvat tasan kannattajien ja vastustajien kesken.

– Tämä tuntuu olevan kansaa jakava asia, Karlsson toteaa.

Suomalaiset ovat vahvasti sitä mieltä, että väkevät alkoholijuomat eivät kuulu päivittäistavarakauppoihin. Lähes yhdeksän kymmenestä vastaajasta pitäisi väkevien alkoholijuomien myynnin jatkossakin Alkon yksinoikeutena.

Mielipidekysely tehtiin tammikuussa 2020. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Alkon toimeksiannosta. Tutkimuksessa haastateltiin puhelimitse 1 005 satunnaisesti valittua suomalaista.

Lue myös:

    Uusimmat