Eikö matkalaukku tullut perille? Lue, milloin saat korvauksia

Matkalaukut
Ruumaan menevien matkatavaroiden joukkoon ei kannata laittaa arvoesineitä tai lääkkeitä.Lehtikuva
Julkaistu 02.10.2015 06:14

Janiko Kemppi

janiko.kemppi@mtv.fi

Lentokoneella matkustettaessa on vaarana, että matkatavarat viivästyvät tai jopa katoavat lennon aikana. Mikäli matkatavarasi eivät tule samalla lennolla, saatat olla oikeutettu korvaukseen.

Matkatavaroiden katoaminen on ikävä tapa aloittaa tai lopettaa loma. Euroopan kuluttajakeskuksen lakimiehen Saija Kivimäen mukaan asiasta tulee ilmoittaa heti.

– Heti, kun huomaa saapuessaan, etteivät matkatavarat ole tulleet, kannattaa ruveta ottamaan selvää missä on sellainen taho, jolle voi ilmoittaa asiasta, jotta pääsisi täyttämään PIR-lomakkeen (Property Irregularity Report). Tämä on ehdottomasti tärkein juttu.

Asioita katsotaan tapauskohtaisesti

Mikäli matkatavaroiden viivästyminen aiheuttaa välttämättömiä menoja, olet oikeutettu korvaukseen. Käytäntö vaihtelee kuitenkin sen mukaan, onko kyseessä meno- vai paluulento.

Inka Ikonen Finnairin viestinnästä painottaa, että jokainen viivästyminen katsotaan kuitenkin tapauskohtaisesti.

– Viivästyneen matkatavaran korvaus katsotaan tapauskohtaisesti. Korvausmäärään vaikuttavat muun muassa se, kuinka kauan laukku on viivästynyt ja onko asiakas vieraalla paikkakunnalla vai palaamassa kotiin. Asiakkaalle korvataan välttämättömiä hankintoja kuitteja vastaan, Ikonen kertoo.

Finnair toimittaa viivästyneet matkatavarat asiakkaan kotiovelle

– Viivästynyt matkatavara kuljetetaan asiakkaan toivomaan osoitteeseen lentoyhtiön kustannuksella, Inkonen kertoo.

Inkosen mukaan poikkeuksena ovat vain sellaiset tapaukset, jotka ovat asiakkaasta itsestään johtuvia, kuten liian myöhäinen lähtöselvitys tai laukun hihnalta noutamatta jättäminen.

Korvaus täytyy tehdä tietyn ajan sisällä

Tärkeää on myös se, missä ajassa korvausta viivästymisestä voi hakea.

– PIR-lomakkeen lisäksi täytyy ehdottomasti muistaa, että matkatavaran viimein saapuessa, täytyy kirjallinen korvausvaatimus tehdä 21 päivän sisällä siitä, kun matkatavaran on saanut haltuunsa, Kivimäki muistuttaa.

Mitä tahansa ostoksia ei lentoyhtiö kuitenkaan korvaa

– Aina on velvollisuus minimoida kustannukset, eli ostella ei voi todellakaan mitä mieleen juolahtaa, vaan hankintojen tulee olla tarpeellisia, Kivimäki kertoo.

Ikosen mukaan Finnair tarjoaa heti apua matkatavaroiden viivästymiseen niin sanotuilla ensiapupusseilla, jotka sisältävät muun muassa t-paidan ja hygieniatuotteita.

Paluulennoilla korvauksen saaminen voi olla hankalampaa.

– Pääsääntönä on, että kun palataan kotiinpäin, matkatavaran viivästymisestä ei yleensä pääse koitumaan sellaisia kuluja, joita lentoyhtiön olisi välttämätöntä korvata, Kivimäki Euroopan kuluttajakeskuksesta sanoo.

Kun matkalaukku katoaa

Pääsääntö on, että jos matkatavarat eivät ole saapuneet 21 vuorokauden kuluessa lennon saapumisesta, katsotaan, että ne ovat kadonneet.

Tällaisessa tilanteessa tulee mitä pikimmiten ottaa lentoyhtiöön uudelleen yhteyttä ja tehdä selvitys kadonneista matkatavaroista sekä korvausvaatimus. PIR-lomake on tässäkin tapauksessa erittäin tärkeä. Matkalaukun sisältö tulee luetella tarkasti, kuten myös jokaisen tuotteen arvo ja ostohetki.

– Nämä ovat monesti hankalia juttuja, kun yritetään saada selvyyttä, että mikä on todellinen summa, joka täytyy korvata, Kivimäki huomauttaa.

Matkustajan tulee ottaa tärkeä asia huomioon

Matkatavaroiden katoamista varten tulee ottaa huomioon tärkeä seikka sen pakkaamiseen liittyen.

– Matkustajan kannattaa ottaa huomioon, että lentoyhtiöiden sopimusehdoissa monesti todetaan, että ruumaan menevään matkalaukkuun ei tule laittaa koruja, rahaa tai lääkkeitä. Jos tällaisia on mennyt sinne pakkaamaan, niistä ei pääsääntöisesti voi vaatia hyvitystä, Kivimäki muistuttaa.

Tuoreimmat aiheesta

Lentäminen