Matkustajalautta Viking Amorellan syyskuisen pohjakosketuksen syy oli tekninen vika, kertoo Onnettomuustutkintakeskus.
Onnettomuustutkinnassa on selvinnyt, että Amorellan tehonsäätölaitteistossa olleen teknisen vian vuoksi oikean potkurin lapakulmat siirtyivät itsestään täyden peruutuksen asentoon, kun laiva lähestyi Hjulgrundin kapeikkoa. Aluksen poikkeava käytös huomattiin komentosillalla ja siihen reagoitiin, mutta alus jatkoi kääntymistään kohti väyläalueen reunaa. Tämä aiheutti ensimmäisen pohjakosketuksen Hjulgrundin kaakkoispuolella.
Laivan päällikkö päätti ajaa aluksen Järsön saaren rantaan tilanteen vakauttamiseksi, koska aluksen keulasyväys lisääntyi ja laiva oli kallistunut oikealle.
Lohkare luultavasti siirtyi väylälle törmäyksen voimasta
Onnettomuustutkintakeskus dokumentoi onnettomuusalueen Puolustusvoimien avustuksella, jolloin väyläalueen pohjoisreunalta löytyi lohkare. Väylävirasto arveli kuitenkin omassa tutkinnassaan, että lohkare siirtyi alueelle Amorellan karilleajon seurauksena, sillä siinä oli ruoste- ja maalijälkiä Amorellasta.
Lue myös: Amorellan karilleajopaikan väylältä poistettiin lohkare Ahvenanmaalla
Väylävirasto on sittemmin poistanut lohkareen räjäyttämällä. Myös väylän kulkusyvyys on varmistettu, ja väylä avattiin uudelleen liikenteelle lokakuun alussa.
Onnettomuustutkintakeskus jatkaa vielä pohjakosketuksen tutkintaa. Tutkintaselostus on määrä julkaista ensi kesänä.
Amorellan pohjakosketus tapahtui 20. syyskuuta Ahvenanmaan saaristossa. Laivalla oli onnettomuushetkellä noin 200 matkustajaa ja 80 miehistön jäsentä.
Kukaan ei loukkaantunut turmassa. Matkustajat evakuoitiin alukselta ja kuljetettiin vielä saman päivän aikana Maarianhaminaan. Amorella hinattiin korjaustelakalle, ja se pääsi palaamaan liikenteeseen marraskuun alussa.