VIP-vieraita kuljettanut taideauto saatiin Suomeen parhaan ostopuheen ansiosta – harvinaisen Fiatin maalannut yhdysvaltalainen Preston on jäänyt arvoitukseksi: "Ehkä se oli Andy Warholin esityö"

1:54img
Julkaistu 09.09.2020 22:54
Toimittajan kuva

Outi Airola

Suomesta löytyy nyt ainakin yksi erittäin onnellinen Fiat-mies. Hän on kokkolalainen Kaj Ahlstrand, joka on harrastanut Fiateja lapsesta saakka. 

Kaj Ahlstrandin tallissa on kahdeksan hienoa yksilöä, ja kirsikaksi kakun päälle löytyi vielä Ruotsista Fiat 132, joka on maalattu taideautoksi vuonna 1977.

"Lev svensk, kör italiensk!"

Fiat yritti aikanaan päästä Ruotsin markkinoille, joita hallitsivat Volvo ja Saab. 

– Maahantuoja yritti vauhdittaa myyntiä ja maalautti muutaman auton jenkkimaalarilla, joka maalasi öljyväreillä autoihin ruotsalaisia kansallisromanttisia aiheita, Ahlstrand kertoo.

Kaj Ahlstrand omistaa nyt nimimerkki Prestonin maalamaan taideauton vuodelta 1977.

Kaj Ahlstrand omistaa nyt nimimerkki Prestonin maalamaan taideauton vuodelta 1977.

Mainoslauseeksi keksittiin nerokas: ”Lev svensk, kör italiensk!”

Huutokauppa-autossa aiheena olivat juhannustanssit Skansenilla. Pitkin autoa tanssivat tanhujaan kansallispukuihin pukeutuneet miehet ja naiset ja katolla oli käynnissä juhannussalon pystytys. 

Kuka oli mystinen Preston? Tämä askarruttaa uutta omistajaa.

”Lev svensk, kör italiensk” oli mainospuhe, jolla Fiatia yritettiin markkinoida Ruotsiin.

Mutta miten ihmeessä Ahlstrand onnistui saamaan auton, joka herätti hurjasti mielenkiintoa Ruotsin huutokaupassa? Auton myyjänä oli sen viimeinen omistaja Teknikens Värld -lehti.

Parempiakin tarjouksia oli, mutta lehti päätti myydä auton parhaan ostopuheen perusteella. 

– Minä innostuin kertomaan, että olen harrastanut koko elämäni Fiateja ja annan sille hyvän kodin. Niin he lopulta päättivät, että auto lähtee nyt Ruotsista Suomeen, Ahlstrand iloitsee.

”Lev svensk, kör italiensk” oli mainospuhe, jolla Fiatia yritettiin markkinoida Ruotsiin.

Ahlstrandin taideauto on maalattu öljyväreillä.

"Ehkä se oli Andy Warholin esityö"

Ahlstrand ei ole valinnut Fiatia suosikkiautokseen sattumalta. Ahlstrandin isä möi Suomessa Fiateja koko Ahlstrandin lapsuuden ja nuoruuden ajan, itse asiassa kolmisenkymmentä vuotta.

– Sain olla mukana autokaupoilla, näyttelyissä ja messuilla. Sieltä se Fiat-innostus lähti, ja siitä lähetien olen pyrkinyt hankkimaan itselleni erilaisia Fiateja.

Toki muitakin autoja Ahlstrand keräilee, mutta Fiateista on esillä melko hyvä kattaus. Nyt sen kruunaa Taide-Fiat, jonka maalarin henkilöllisyys askarruttaa Ahlstrandin mieltä.

– Mitään tietoa Preston-nimisestä taiteilijasta tai maalarista ei löydy. Ehkä se oli Andy Warholin esityö, kun teki kuuluisia taideautoja 1970-luvun lopulla? Ehkä hän kävi ensin Ruotsissa harjoittelemassa Fiateilla, Ahlstrand aprikoi pilke silmäkulmassa.

Jos näin olisi, auto olisi arvokas?

– Siitä jäisi pojille hyvä miljoonaperintö, Ahlstrand haaveilee.

Tosiasiassa Prestonin henkilö kiehtoo Ahlstrandia tosissaan.

– Olisi hienoa tietää, missä hän on ja elääkö vielä. Aikaa on kuitenkin kulunut jo yli neljäkymmentä vuotta.

Kansallisromanttiset, ruotsalaiset aiheet saivat somistaa Italian autoa 1970-luvulla.

Kansallisromanttiset, ruotsalaiset aiheet saivat somistaa Italian autoa 1970-luvulla.

Taideauto 5

Kuka oli mystinen Preston? Se askarruttaa uutta omistajaa.

Taidefiiulla kuljetettiin VIP-vieraita

Taide-Fiat on pysynyt koko elinaikansa hyvissä käsissä. Se oli pitkään maahantuojan omassa markkinointikäytössä, sitten se päätyi hotellinomistajalle, joka kuljetti sillä VIP-vieraita.

Sateessa se ei ole lojunut. Sen näkee pinnasta, jossa on vain vähän ruostetta. Täytyy muistaa, että auto on siis maalattu öljyväreillä.

Jossain vaiheessa Teknikens Värld pelasti auton ja piti sitä kuin kukkaa kämmenellä. Nyt haluttiin samanlainen omistaja tuleville vuosille. Se löytyi Suomesta.

– Onhan se hienoa, että sain sen kokoelmiini. Aion pitää sitä hyvin, mutta ensi kesänä menen kyllä Kaustisen kansanmusiikkifestivaaleille sen kanssa, suunnittelee Ahlstrand.

Tuoreimmat aiheesta

Fiat