Autoja entisöivän Geoffin älynväläyksestä syntyi firmalle täydellinen käyntikortti – tämä kärry on puoliksi pommi ja puoliksi helmi

Autoja entisöivän australialaisfirman mainostemppu on poikkeuksellisen nerokas. MTV Uutisten haastattelema yrittäjä kertoo, että ajatus tällaisen auton toteuttamisesta oli hautunut pitkään.

Iäkkäiden ja parhaat päivänsä nähneiden autojen entisöintiin erikoistunut australialainen GC Restoration on saanut valmiiksi projektin, jonka lopputulos on niin nerokas, että yritys hyödyntänee sitä vielä pitkään.

Auto on nimittäin entisöity vain puoliksi. Se toimiikin nokkelana mainoksena yhtiölle, joka pelastaa vanhoja autoja ja antaa niille uuden elämän. Kuin pyörillä kulkeva käyntikortti siis, joka osoittaa hyvin konkreettisella tavalla, millaista jälkeä osaavissa käsissä syntyy.

Voit katsoa artikkelin yläpuolella olevalta videolta, miten auto on niin ulkoa kuin sisältäkin puoliksi upeassa kunnossa ja puoliksi perusteellista kunnostusta vailla; jopa vaihdekepin nuppi on kunnostettu vain toiselta puolelta.

Kyseinen "kaksinaamainen" auto on lempinimeltään Harvey. Batman-fanit ymmärtävät viittauksen. Se on vuosimallin 1980 HZ Holden Utility -avolava, jonka yrityksen omistava pariskunta Geoff ja Laura Luck sai lahjoituksena ystävältään.

– Idea tällaisesta autosta pyöri päässäni ainakin 20 vuotta, mutta tarvitsin juuri oikealla tavalla patinoituneen auton tehdäkseni siitä totta, Geoff kertoo MTV Uutisille.

Geoffin ja Lauran lisäksi projektiin osallistui kaksi yrityksen työntekijää sekä ulkopuolinen mekaanikko ja auton sähköjärjestelmien asiantuntija. Hommia painettiin yhteensä yhdeksän viikkoa iltaisin ja viikonloppuisin. Työtunteja kertyi Geoffin mukaan yhteensä noin 700.

– Halusimme saada auton valmiiksi isoon autonäyttelyyn. Aikataulu oli tiukka, koska emme voineet edistää autoa päivisin, sillä meillä on tällä hetkellä työn alla 25 asiakkaan autot.

"Pienikin lipsahdus olisi pilannut koko homman"

Geoff kertoo MTV Uutisille, että auton kunnostaminen vain puoliksi oli paljon työläämpää ja sisälsi vähemmän vapauksia kuin perinteinen entisöinti, jossa koko auto palautetaan entiseen loistoonsa.

Geoff sanoo auton seisseen Mount Isan takamailla Queenslandissa vuosikymmenen ajan. Auto oli punaisen hiekan ja pölyn kurittama, eikä kunnossa ollut kehumista.

– Jos katsot konepellin rakoja auton kunnostetulla puolella, istuvat ne täydellisesti. Toisin kuin vanhalla puolella. Vaati paljon työtä ja kärsivällisyyttä saada kaikki oiottua.

– Uuden ja vanhan jakavan linjan pitäminen tasan auton keskellä alusta loppuun asti oli todella stressaavaa, koska pienikin lipsahdus olisi pilannut koko homman.

Geoffin mukaan konehuone oli erityisen kinkkinen paikka, koska kaikkiin osiin ei pääse helposti käsiksi. Jokainen osa kuitenkin käytiin läpi yksitellen.

– Autosähköasentajalle projekti oli painajainen. Hänen oli huolehdittava, että vanhan puolet johdot pysyvät kasassa ja samaan aikaan vetää uudet johdot toiselle puolelle. Myös vanhojen, mutta toimintakuntoisten osien löytäminen puuttuvien tilalle oli vaikeaa.

Geoff korostaa, että auton erikoisesta ulkonäöstä huolimatta Harvey on hyväksytty tieliikenteeseen, eikä turvallisuudesta tingitty.

– Kyse on vaimoni työautosta.

Lue myös:

    Uusimmat