Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi aloittaa sisäisen selvityksen sähköisistä palveluista, kertoo liikenne- ja viestintäministeriö. Selvitys kohdistuu erityisesti tietosuoja- ja tietoturvakysymyksiin.Uuden Liikenne- ja viestintäviraston johdossa aloittava Kirsi Karlamaa saa heti alkajaisiksi selvitettäväkseen Trafin sähköisissä palveluissa ilmenneet tietosuoja- ja tietoturvaongelmat.
Karlamaa nimitettiin torstaina vuodenvaihteessa aloittavan Liikenne- ja viestintäviraston pääjohtajaksi. Saman tien liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti sisäisestä selvityksestä sähköisiin palveluihin liittyen.
– Viranomainen ei saa laittaa päätä pensaaseen. Tämmöinen asia, joka tulee ilmi, täytyyhän se tutkia perusteellisesti, Karlamaa sanoi STT:lle nimityksen jälkeen.
Lue myös: Trafin kuljettajatietopalvelua ei palauteta sellaisenaan käyttöön – aiheutti kohun tietosuojapuutteiden takia
Karlamaan mukaan kansalaisten yksityisyyden suojasta huolehtiminen on yksi viranomaisen keskeisistä velvollisuuksista. Hänen mukaansa nyt selvitetään ja analysoidaan perusteellisesti, miten Trafin ongelmat ovat päässeet syntymään. Hän sanoo toivovansa, että johtopäätöksistä otetaan opiksi koko valtionhallinnossa.
– Trafin tapaus on vakava, ja on erittäin ikävää, että näin on päässyt käymään. Olen pahoillani kaikkien niiden ihmisten puolesta, joille Trafin palveluiden tilanne on aiheuttanut huolta ja epävarmuutta, Karlamaa sanoi.
Trafi sulki kaikki sähköiset palvelunsa toissa viikonloppuna, kun ajokorttitietoja tarjonneen palvelun tietoturva nousi mediassa esille. Osa sähköisistä palveluista avattiin jälleen käyttöön viime viikonloppuna.
Väliraportti ongelmista ja korjauksista toukokuussa
Karlamaa sanoo, että Trafi on jo tehnyt erityisesti tietoturvaan liittyviä korjaustoimenpiteitä ja osa niistä oli jo Trafin suunnitelmissa ennen kuin ongelmat tulivat julkisuuteen.
Väliraportti selvityksestä on määrä antaa toukokuun loppuun mennessä.
– Trafin järjestelmä on iso ja laaja kokonaisuus, johon kuuluu useita palveluja, ja palveluista on monia yhteyksiä kansallisiin järjestelmiin. Sen tarkastaminen ja auditoiminen on iso työ, johon tarvitaan useampia kuukausia.
Karlamaan mukaan perustyönjako on se, että virasto katsoo tietoturvaa ja tietosuojavaltuutettu arvioi tietosuoja-asiaa.
– Meidän tehtävämme on huolehtia, että kansalaisen tiedot ovat turvassa ja niitä käsitellään asianmukaisesti. Minun tehtäväni on huolehtia, että löydetyt puutteet korjataan uudessa virastossa, ja sitten nähtäväksi jää, kuinka tietosuojavaltuutettu tulee tätä tietosuoja-asiaa käsittelemään.
"Virasto, joka näkee kauas tulevaisuuteen"
Karlamaa siirtyy tehtävään Viestintäviraston pääjohtajan paikalta. Hän on johtanut Viestintävirastoa vuodesta 2016.
Uusi virasto syntyy, kun nykyiset Viestintävirasto, Trafi ja tietyt Liikenneviraston toiminnot yhdistetään. Työntekijöitä on noin 900.
Karlamaa näkee, että isossa kuvassa hänen johdettavakseen tulee kokonaisuus, jossa korostuu liikenteen ja viestinnän palveluiden kehittäminen.
– Tästä tulee virasto, joka tuottaa digiyhteiskunnan palveluita, näkee kauas tulevaisuuteen ja pystyy hyödyntämään uutta teknologiaa, kokeiluja ja innovaatioita, Karlamaa sanoi.