Virolaisyritys Sea Wolf Expressillä on huima visio. Se aikoo aloittaa Helsingin ja Tallinnan välillä uudentyyppisen pintaliitäjäliikenteen, ja tarjota matkustajille mahdollisuuden kiitää Suomenlahden ylitse vain puolessa tunnissa.
Kesällä 2015 perustetun yrityksen toimitusjohtaja Ville Högman kertoo, että hanke on jo hyvässä vauhdissa. Yritys on tehnyt sopimuksen yhteensä 15 pintaliitäjän, eli niin sanotun maaefektialuksen hankkimisesta.
Ulkomuodoltaan maaefektialus muistuttaa lentokonetta, mutta matkavauhdissa se liitää vain joitain metrejä merenpinnan yläpuolella.
Historiassa maaefektialuksiin on luotettu muun muassa Neuvostoliiton laivastossa. Myös Sea Wolf Expressin alukset rakennetaan itärajan takana.
Högmanin mukaan niiden toimittajana on venäläinen RDC Aqualines. Ensimmäinen prototyyppi on jo valmis, ja tällä hetkellä venäjällä askaroidaan toisen, suuremman koekappaleen parissa.
Kun toinen prototyyppi valmistuu, se siirretään Suomenlahdelle ja sitä käytetään Sea Wolf Expressin tulevan miehistön koulutuksessa. Ensimmäinen varsinaiseen matkustajaliikenteeseen tarkoitettu alus valmistuu myöhemmin.
Tavoitteena 1000 matkustajaa kuukaudessa
Sea Wolf Expressin Suomenlahdelle tilaamat maaefektialukset ottavat 12 matkustajaa kerrallaan. Yhdellä aluksella on Högmanin mukaan mahdollista kuljettaa 144 ihmistä päivässä.
Mies kertoo, että alkuvaiheessa yritys pyrkii palvelemaan noin 1000 matkustajaa kuukausittain. Tavoite täyttyisi, jos kyytiin hyppäisi reilut 30 ihmistä joka päivä.
Suomenlahden voisi Högmanin mukaan taittaa maaefektialuksella vain puolessa tunnissa, sillä täyteen vauhtiin päästyään alus kulkee huomattavasti suurta laivaa nopeammin.
Yritykselle potentiaalisia asiakkaita ovatkin Högmanin mukaan etenkin Helsinki-Tallinna väliä ravaavat liikemiehet, jotka eivät tahdo tuhlata aikaansa Tallinnan-lautalla kellumiseen.
Pintaliidosta saa pulittaa lauttamatkaa enemmän, mutta ei kuitenkaan lentolipun vertaa.
Hanke on viivästynyt
Liikennöinnin aloittamiseen on kuitenkin vielä matkaa, ja kuten joukkoliikennehankkeilla on tapana, myös Sea Wolf Expressin huima visio on kärsinyt viivästyksistä.
Aiemmin arviona oli, että liikennöinti Helsinki-Tallinna välillä alkaisi jo syyskuussa 2016.
Sittemmin yhtiön hallitukseen kuuluva Tanel Joeäär on kertonut, että hanke on viivästynyt, koska alusten kulku on osoittautunut testeissä liian töyssyiseksi.
Nyt Högman sanoo, että parhaassa tapauksessa ensimmäinen maaefektialus nytkähtää neitsytmatkalle vielä tämän vuoden aikana. Todennäköisempää silti on, että liikennöinnin aloitusajankohta venyy ainakin ensi vuodelle.
– Se on aikataulumme. En tohdi sanoa täydellä varmuudella, että näin tulee tapahtumaan. Niin kuitenkin toivomme ja siihen tällä hetkellä tähtäämme.
– Kaiken on oltava turvallisuuden ja matkustusmukavuuden suhteen täydellistä, joten emme halua turhaan kiirehtiä.