Viking Line hakee säästöjä polttoainekulutukseensa vanhalla keinolla, purjeilla.
Laivayhtiön seuraavaan, Kiinassa rakennettavaan alukseen suunnitellaan kahta mekaanista purjetta, jotka ovat 24 metriä korkeita ja halkaisijaltaan 4 metriä.
– Odotamme, että purjeilla voisi pienentää polttoainekulutusta parhaimmillaan lähes 10 prosentin luokkaa, mikä on merkittävä säästö, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.
Vikingin uudesta aluksesta on tehty aiesopimus ja sen pitäisi valmistua vuoden 2020 syksyyn mennessä. Tämän lisäksi mekaaninen purje tulee Turun-reitillä kulkevaan Viking Graceen. Yksi purje asennetaan Graceen ensi vuoden huhtikuussa, jolloin alus on telakalla.
Taustalla suomalainen startup
Mekaanisen purjeen on kehittänyt pieni suomalaisyhtiö Norsepower, joka käyttää tuotteestaan myös nimeä roottoripurje.
- Olemme nuori startup-yhtiö, joka on perustettu vain tämän teknologian ja tuotteen tuomiseksi markkinoille, toimitusjohtaja Tuomas Riski sanoo.
- Maailmalla on lukuisia tutkimusprojekteja ja yritysaihioita, jotka pyrkivät vastaavaan liiketoimintaan. Me olemme kuitenkin globaalisti pisimmälle päässyt yritys tällä teknologialla.
Näyttää paksulta mastolta
Riski sanoo, että kyseessä on ensimmäinen kerta, kun purjetta kokeillaan suuressa matkustaja-aluksessa. Hollannin ja Englannin välisessä rahtiliikenteessä mekaaninen purje on käytössä yhdessä Bore-varustamon aluksessa. Yhteistyö Viking Linen kanssa avaa Norsepowerille ovet kansainvälisille risteilijämarkkinoille.
- Jos mekaaninen purje osoittautuu hyväksi ratkaisuksi, niitä voidaan asentaa aluksiin useitakin ja niiden korkeuttakin voidaan korottaa. Näin polttoainesäästöt tietysti lisääntyvät huomattavasti, Riski sanoo.
Kyseessä ei ole näyttävästi lepattava kangaspurje, vaan suomalaisten kehittämä mekaaninen purje näyttää maallikosta vain tavallista paksummalta mastolta. Se pyörii laivan moottoreiden sähköllä ja muuttaa tuulen työntövoimaksi alukselle. Jos tuuliolot yltyvät liikaa, purje voidaan tarvittaessa pysäyttää.