Viron puolustusministeri ehdottaa Itämerelle suuntaaville laivoille tullimaksua.
Viron puolustusministeri Hanno Pevkur pohtii Reutersin haastattelussa, kuinka Itämeren merenalaisia kaapeleita voitaisiin suojella paremmin sekä mahdollisia rahoituskeinoja kaapelirikkojen korjaamiseksi.
Nato on aloittanut Itämerellä Baltic Sentry -nimisen valvontaoperaation, johon myös Suomi osallistuu. Operaatiosta voit lukea lisää tästä.
Pevkurin mukaan nyt pohditaan myös, voitaisiinko kaapeleita suojella esimerkiksi erilaisin anturein sekä kaapeleiden ympärille asennettavilla seinillä tai koteloilla.
Puolustusministerin mukaan se on kuitenkin kallista ja lasku tulisi lopulta kuluttajien maksettavaksi.
Pevkur nostaakin vaihtoehtona esiin erityisen lisämaksun käyttöönoton Itämerellä kulkeville laivoille. Hänen mukaansa sillä voitaisiin kattaa merikaapeleiden suojaamiseen menevät kulut.
Pevkur vertaa erillistä maksua lentoliikenteen lentokenttä- ja laskeutumismaksuihin, jotka on laskettu lentolipun hintaan.
– Joten ehkäpä näemme tilanteen, jossa Tanskan salmien läpi kulkiessa yhtiöiden pitää maksaa maksu, koska se olisi käytännössä vakuutusmaksu kaapelivaurioista, Pevkur sanoo Reutersille.
Itämerta ympäröi kahdeksan Nato-maata ja Venäjä. Atlantilta Itämerelle kuljetaan Tanskan salmien kautta.
1:43MTV Uutiset seurasi, kun Merivoimien ohjusvene Pori liittyi Naton valvontaoperaatioon Itämerellä.
Lue myös: Kuusi kaapelivauriota kahdessa vuodessa onnettomuus? "Mahdotonta"
Venäjä mainittu
Viimeksi viikonloppuna Latvian ja Ruotsin välisessä tietoliikennekaapelissa havaittiin vaurio, josta epäillään bulgarialaisyhtiön operoimaa Vezhen-rahtialusta.
Pevkur sanoo, että vaikka kaapelirikoista on käynnissä viralliset tutkinnat, kaapelirikkojen sarja viittaa Venäjän niin sanotun varjolaivaston koordinoituun toimintaan.
– Kun näemme, että kaikki nämä laivat ovat osa Venäjän varjolaivastoa, vaikka niillä onkin keuloissaan erilaisia lippuja, meidän on tietysti osattava tehdä johtopäätöksiä.