Vezhen -aluksen omistaa kiinalainen Hai Kuo Shipping. Alus lähes pysähtyi kaapelirikkoalueella sunnuntaiaamuna.
Ruotsin ja Latvian välisestä kaapelirikosta epäilyllä Vezhen -aluksella on kiinalaiskytkös.
Aluksen omistaa Hong Kongiin rekisteröity Hai Kuo Shipping 2015B LTD, vaikka se on listattuna bulgarialaisen varustamon sivuille.
Kiinalaisomistuksesta kertoi ensin HS, joka kertoo myös, että yhtiön taustalla on Kiinan valtion omistama Kiinan teollisuus- ja kauppapankin leasing- ja rajoitusjärjestelyihin erikoistunut ICBC Leasing.
Outo pysähtyminen
Vezhen -alus lähes pysähtyi sunnuntaiaamuna Gotlannin itäpuolella muutamia tunteja sen jälkeen, kun se oli ohittanut Ruotsin ja Latvian välisen kaapelirikkopaikan.
Pysähtyminen kesti noin 10 minuuttia.
Asia selviää Marinetraffic -palvelusta.
Ruotsin viranomaiset epäilevät alusta törkeästä tuhotyöstä.
Alueella liikkui samoihin aikoihin myös muita aluksia, mutta viranomaiset kiinnostuivat nimenomaan Maltan lipun alla seilaavasta Vezhenistä.
Myöhemmin julkaistut kuvat paljastavat, että aluksen ankkuri on vaurioitunut.
Lue myös: Ennen ja jälkeen -video paljastaa kaapelirikosta epäillyn aluksen katkenneen sakaran – asiantuntijalta tyhjentävä arvio
Varustamo Navibulgar on myöntänyt, että ankkuri on voinut aiheuttaa sabotaasin, mutta kieltää sen tahallisuuden. Heidän mukaansa vahinko johtui kovasta merenkäynnistä.
Marinetraffic-palvelun satamalokitietojen mukaan alus on saapunut Venäjän Laukaansuuhun 22. tammikuuta ja lähtenyt sieltä 24. tammikuuta. Aluksen määränpää oli Tanska.
Alus kulki tasaista vauhtia aina sunnuntaiaamuun noin kello 6 asti, jolloin vauhti hiljeni ja lopulta melkein pysähtyi.
Marinetrafficin seurannan mukaan pysähtymisen jälkeen alus teki käännökseltä vaikuttaneen liikkeen taaksepäin mutta jatkoi sen jälkeen matkaa etelään.
Sunnuntai-iltana Ruotsin rannikkovartioston alus lähestyi Vezheniä, jonka jälkeen ne kulkivat vierekkäin Karlskronaan.
Vezhenin piti saapua määränpäähänsä Tanskan Skageniin ensi tiistaina.
Ei huomautettavaa satamavaltiotarkastuksissa
Vezhen on Marinetrafficin tietojen mukaan kolme vuotta sitten rakennettu alus.
Alus on vieraillut eniten Kanadan satamissa, kahden vuoden aikana 48 kertaa.
Venäjällä alus on käynyt neljä kertaa, kuten myös Kiinassa. Viimeisen 12 kuukauden aikana alus on ollut Venäjällä kahdesti.
Alus on satamavaltiotarkastuksia valvovan Paris Mou -järjestelmän mukaan tarkastettu viimeksi Kanadan Port Alfredissa joulukuussa 2024. Tarkastajat havaitsivat huomautettavaa ainoastaan kahdessa asiassa, jotka liittyivät miehistön turvallisuuteen.
Aluksella ei ollut riittävää turva-aitaa vaarallisten koneosien ympärillä ja miehistön sopimuspaperit olivat epäselviä.
Myös nämä alukset herättivät huomiota sunnuntaina
Aiemmin sunnuntaina kerrottiin myös kahdesta muusta aluksesta, jotka olivat herättäneet ruotsalaisviranomaisten huomiota.
Alueella kaapelirikon aikaan huomiota herätti myös Barbadoksen lipun alla seilaava Pskov-alus, joka oli matkalla Vysotskiin Venäjälle.
Latvian merivoimat myös tarkasti aiemmin Maltan lipun alla kulkevan Michalis San -aluksen, mutta ei havainnut aluksessa mitään epäilyttävää.
LNG -tankkeri Pskov on 11 vuotta vanha alus, joka oli matkalla Turkista Venäjälle. Alus oli kaapelirikkopaikan läheisyydessä noin aamukahdelta sunnuntaina.
Michalis San -alus on taas 12 vuotta vanha alus, joka lähti Algeriasta viisi päivää sitten. Se seilaa myös Maltan lipun alla, mutta on rekisteröity Panamaan.
Michalis San -alus on ollut noin viikon ajan kaapelirikkopaikan läheisyydessä, ja edelleen vaikuttaa Marinetraffic -palvelun mukaan ajelehtivan siinä.