Saksassa sähköauton ostaja voi saada hankinnalleen tukea peräti 9 000 euroa.
Saksan hallitus ohjaa osan massiivisesta 130 miljardin euron koronapaketistaan hybridi- ja sähköautojen hankintatukiin.
Tukien katsotaan hyödyttävän keskihintaisiin täyssähköautoihin panostavaa Volkswagen-konsernia.
Tukipaketti sisältää sähkö- ja hybridiautojen suorien hankintatukien lisäksi muun muassa henkilöautojen arvonlisäveron laskemisen 19 prosentista 16 prosenttiin, uutistoimisto Reuters kertoo.
Autoalalta 3 000 euron lisätuki
Täysimääräinen 6 000 euron hankintatuki myönnetään alle 40 000 euroa maksavalle sähköautolle. Tämän lisäksi autoala osallistuu talkoisiin 3 000 euron tukisummalla.
Käytännössä kuluttajalla on siis kädessään jopa 9 000 euron pesämuna sähköautokaupoille lähtiessään. Hintakatto kuitenkin rajaa täysimääräisten tukien ulkopuolelle sellaiset edustusluokan pelurit kuten Audit, BMW:t, Mercedes-Benzit ja Teslat.
Esimerkiksi Teslan Model 3:n hinnoittelu Saksassa alkaa 43 990 eurosta, Mercedes-Benzin EQC:n pohjahinta on 71 590 euroa ja edullisin Audi e-tron irtoaa 69 900 eurolla.
Kokonaisuudessaan tuki osuu esimerkiksi Volkswagenin täyssähköisen ID.3-mallin hintaluokkaan. Kesällä kauppoihin tulevan auton hintalapuksi on kaavailtu 29 990 euroa.
Asiakkaan käteen lyötyjen hankintatukien jälkeen auton hinta putoaisi siis reilun 20 000 euron tienoille. Muita alle 40 000 euron hinnoiteltuja sähköautoja Saksassa ovat muun muassa 34 290 euroa maksava Kian Niro ja 36 600 euroon asettuva Peugeotin e-208 GT.
Tukipaketin ohjaavaa vaikutusta lisää ensi vuoden alussa Saksassa voimaan tuleva ajoneuvojen päästöjä koskeva veromuutos. Vero kohtelee progressiivisesti kaikkia ajoneuvoja, jotka ylittävät sallitun 95 hiilidioksidigramman kilometrikohtaisen päästörajan.
Viime vuonna uuden auton keskimääräinen hiilidioksidipäästö Saksassa oli 150 grammaa kilometriä kohden.
Lue myös: Ranskalaisvalmistajalta järjettömän halpa pikkuauto – leasing-hinta vain 20 euroa kuukaudessa