Voisiko F1:stä tuttu toimintamalli pelastaa rallin MM-sarjan? Tommi Mäkinen mietteliäänä: "Kaikki ymmärtävät, mikä on tilanne"

Viikon vieras: Tommi Mäkinen on huolissaan MM-rallin nykytilanteesta – ”Kaikki ymmärtää, mikä on tilanne” 7:26
Viikon vieras: Tommi Mäkinen on huolissaan MM-rallin nykytilanteesta – "Kaikki ymmärtää, mikä on tilanne"

Toyotan MM-rallitiimissä tallipäällikkönä vuosina 2015–2020 ja sen jälkeen vielä kahden vuoden ajan Toyotan neuvonantajana toiminut Tommi Mäkinen väläyttää Formula ykkösistä tuttua tomintamallia yhtenä mahdollisena ratkaisuna rallin MM-sarjaa piinaavaan tallipulaan.

MM-sarjaa on ajettu kolmen tallin voimin pian neljän vuoden ajan. Tilanne ei ole millään tavalla uusi, sillä esimerkiksi Mäkisen kahdella ensimmäisellä mestaruuskaudella 1996–1997 valmistajien MM-pisteistä taisteli tasan yhtä monta autonvalmistajaa. Toisaalta vuosina 1999–2000 pisteistä oli ajamassa seitsemän eri tallia.

Kyllähän sitä aika paljon huolestuttavia uutisia tai kommentteja sieltä sun täältä kuulee. Kaikki ymmärtävät, mikä on tilanne, kun ei ole liikaa valmistajia mukana. Ford kamppailee olemassaolostaan, ja kaksi autonvalmistajaa on tosissaan mukana, Mäkinen ynnäsi Tulosruudun Viikon vieraana.

Uusia autonvalmistajia on toivottu mukaan MM-sarjaan jo pitkään. Viimeisin mukaan tullut talli on Toyota, joka liittyi Mäkisen vetämänä MM-sarjaan kaudelle 2017. Aiemmin syksyllä kerrottiin, että vuosina 1990–2008 MM-sarjaa kiertänyt Subaru olisi nyt kiinnostunut paluusta Toyotan vahvalla myötävaikutuksella.

– Toivotaan, että Subaru tulee mukaan, sanoo Mäkinen, joka on historiansa kautta kuviosta jopa jollain tapaa perillä.

Mäkinen toki korostaa, ettei yksi talli itsessään tee kesää, ellei laji ja sarja ole muuten valmiina uudistumaan.

Näkisin, että FIAn pitää hyvin nopeasti miettiä sääntöjä, että minkälaiset tulevaisuuden säännöt ovat ja mitkä voisivat olla ne mahdollisuudet saada uusia tiimejä matkaan. Autot vaativat valtavan kehitystyön sekä paljon aikaa ja rahaa. Siihen ei ole kovin monella mahdollisuuksia lähteä niin korkealta tasolta kuin me esimerkiksi lähdimme, ja me saimme auton hyvin nopeasti kuntoon.

Toyota rakensi vuosina 2017–2021 käytössä olleen WRC-autonsa puolessatoista vuodessa lähes tyhjästä. Nykyisillä, viime vuonna käyttöön otetuilla Rally1-säännöillä ollaan todennäköisesti jatkamassa aina kauden 2026 loppuun, ja tarkoitus on, että hybridivoimanlähteet ja fossiilivapaa polttoaine muodostavat rungon myös kaudesta 2027 eteenpäin.

Jos tai kun tällä puolella ei ole luvassa muutoksia, Mäkinen väläyttää yhdeksi ratkaisuksi tallipulaan valmistaja-käsitteen uudelleenmäärittelyä.

– Onko niiden autojen ja tiimien aina oltava autonvalmistajan takana. Esimerkiksi Formula ykkösissä voimalinja voi olla jonkun autonvalmistajan, mutta tiimit ovat erinäköisillä brändeillä. Voisiko se olla tulevaisuuden kuvio? En tiedä.

– Jos mietitään tulevaisuutta, että onko uusia tiimejä tulossa, niin säännöt pitäisi olla hyvin nopealla aikataululla selvillä. Se vaatii pitkäaikaisen kehitystyön. Ennen sitä ei pysty tekemään mitään päätöksiä, jos joku edes miettii mukaantuloa.

Hybridin nimiin ainakaan Mäkinen ei tunnut täysin vannovan.

– Jos ajatellaan vihreyttä, siihen voisi kuvitella myös vihreitä polttoaineita ja vihreitä muita asioita, jotka saattaisivat olla jopa kiinnostavampia.

Lue myös:

    Uusimmat