MM-rallitulokas paljasti ensi kaudesta mielenkiintoisen yksityiskohdan – Jari-Matti Latvalan laskutoimitus kääntää katseet Hyundaihin

7:26img
Viikon vieras: Tommi Mäkinen on huolissaan MM-rallin nykytilanteesta – "Kaikki ymmärtää, mikä on tilanne"
Julkaistu 20.10.2023 16:30
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Rallin MM-sarja julkaisi torstaina kauden 2024 kisakalenterin. Uutena tuttavuutena mukaan liittyy Latvia, ja maan autoliiton tiedotteessa paljastettiin tulevaan kilpailuun liittyen varsin mielenkiintoinen yksityiskohta.

LUE MYÖS: MM-rallin klassikkoon muutos, mukaan uusia tuttavuuksia – tässä kisakalenteri kaudelle 2024

LUE MYÖS: Tommi Mäkisen Toyota-pesti päättyi kaikessa hiljaisuudessa

Latviassa ajetaan MM-pisteistä 18.–21. heinäkuuta. Kyseessä on kauden kahdeksas osakilpailu, ja se muodostaa yhdessä 27.–30. kesäkuuta ajettavan Puolan rallin sekä 1.–4. elokuuta ajettavan Suomen rallin kanssa nopeiden sorakisojen sarjan.

– Erikoiskokeiden kokonaispituus on yli 250 kilometriä, ja yhdessä siirtymien kanssa kilometrejä on yli 1 000. Tämä antaa osallistujille unohtumattoman mahdollisuuden kokea Latvian luonto ja viehätysvoima, Latvian autoliiton verkkosivuilla kerrotaan.

Ensin mainittu kilometrilukema 250 on sikäli mielenkiintoinen, että vielä tämän kauden kilpailusäännöissä ek-kilometrejä edellytetään ajettavan 300–350. Kisojen lyhentäminen on kuitenkin pitkin tätä vuotta jatkuneissa keskusteluissa ja spekulaatioissa esitetty yhtenä vaihtoehtona MM-sarjan elinvoimaisuuden vahvistamiseksi.

Lukema on kiehtova myös siksi, että Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala nosti sen esiin kysyttäessä, minkälaisia lisäkustannuksia tallille koituu, jos MM-sarjaa kiertää kolmen auton sijaan neljä autoa. Kysymyksen taustalla oli se, että Toyotan kovimman kilpailijan Hyundain tiedetään selvittäneen mahdollisuutta tuoda ensi kaudeksi mukaan yhden lisäauton.

Latvalan mukaan neljäs auto ei välttämättä nosta kuluja kolmanneksella, jos esimerkiksi kilometrimäärään tehdään muutoksia.

– Autot ovat kalliita, varaosat ovat kalliita. Nyt on ajettu 300–350 ek-kilometriä. Jos se vaihdettaisiin 250–300:aan, se jo säästää, ja niillä säästöillä periaatteessa neljäs auto ei tekisi enää niin paljon, Latvala ynnäili elokuussa MTV Urheilulle.

– Osissa se, mikä maksaa, on moottorikilometrit ja muutenkin ne osat, mitä autoille on laskettu. Niissä tulee suurin kulu. Logistiikka on jo siellä, eli se ei muutu. Kilometrisäästöllä pystyisi mun mielestä ottamaan neljännen auton aika pienellä lisäyksellä.

Toyota on ajattanut neljää autoa vuodesta 2021 lähtien, tosin tällä kaudella vain niissä kisoissa, joissa Sébastien Ogier on ollut mukana. Takamoto Katsuta nostettiin virallisesti osaksi tehdastallia vasta täksi kaudeksi.

Latvalan lausunnon ja Latvian autoliiton tuoreen tiedotteen valossa voisi siis olla mahdollista, että Hyundailla olisi ensi kaudella käytössä neljä Rally1-autoa. Niistä kahdessa ajavat varmasti Thierry Neuville ja Ott Tänak. Lisäauton myötä myös Esapekka Lappi voisi ajaa täyden kauden, Teemu Suninen puolestaan jakaa yhtä autoa jonkun toisen kuljettajan kanssa.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli