Tämän kauden jälkeen F1-sarjan jättävä Fernando Alonso tullaan muistamaan yhtenä lajin kaikkien aikojen ristiriitaisimmista kuskeista, jonka todellinen lahjakkuus on monesti jäänyt hänen huonojen ominaisuuksiensa varjoon.
Kaksi mestaruutta vuosina 2005 ja 2006 voittanut Alonso on lähdössä sarjasta 32 kisavoiton ja 22 paalupaikan kanssa. Palkintosijoja on peräti 97, mikä on monta vuotta ilman tulosta McLarenilla tarponeelta rattisankarilta kova lukema.
C Moren F1-selostaja Niki Juusela nostaa 37-vuotiaan Alonson ilman muuta yhdeksi kaikkien aikojen kuljettajista.
– Minulle tulee suuri ikävä häntä. Eittämättä yksi kaikkien aikojen lahjakkaimmista F1-kuljettajista, joka olisi voinut voittaa urallaan niin paljon enemmän.
– Ihan sama, missä tiimissä ajaa, mutta Alonson pitäisi olla ykkösissä edelleen. Laji menettää yhden suurista, Juusela valittelee.
– Kyllä minä rankkaan Alonson yhdeksi sukupolvensa lahjakkaimmista kuljettajista. Ja kaikkien aikojen mestareita listaamalla hän menee kymmenen joukkoon heittämällä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Vertailu Suomessa jumiutunut Santander-sotkuun
Alonson vauhtia on ollut viime vuosina vaikea verrata muihin aikansa suuriin kuljettajiin, sillä koko hänen aikansa Ferrarilla vuosina 2010–14 italialaistiimi oli altavastaajana ja tämän jälkeen paluu McLarenille on ollut katastrofaalista ajanjaksoa entiselle menestystiimille.
Juusela nostaa kuitenkin yhdeksi mittariksi aika-ajosuoritukset, joissa espanjalainen on pystynyt toisinaan esittämään suoranaisia ihmeitä autolla, jolla ei pitäisi pystyä taistelemaan kunnolla edes sijoituksista 6–8 parhaan joukossa.
Suomessa käsitys Alonsosta on pitkälti muodostunut suhteessa Kimi Räikköseen. Kaksikko nousi F1-sarjaan samoihin aikoihin ja taisteli tiukasti mestaruuksista kausilla 2005 ja 2007. Tämän jälkeen suomalainen joutui tekemään Ferrarilla tilaa Alonson rynniessä Santander-pankin valtavalla tuella sisään kesken Räikkösen sopimuskauden.
Juusela muistuttaa, että tällaiset asiat ovat aina vaikuttaneet siihen, miten Suomessa suhtaudutaan omien kuskien ykköshaastajiin.
– Suomessa se kuskien vertailu on aina mennyt vähän subjektiiviseksi, kun meillä on aina ollut kuskeja, joita vastaan muut lahjakkuudet ovat ajaneet. Se aina vähän hämärtää vertailua eikä aina osata antaa niille suomalaisten kilpakumppaneille arvoa. Ja Alonso on yksi näistä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Väärä mies ratkomaan ongelmia
C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen on ollut itse todistamassa sitä toista puolta Fernando Alonsosta. Ferrarilla testi-insinöörinä työskennellyt Oikarinen oli tiimissä Alonson aikana, ja jo tätä ennen mestari oli onnistunut tulehduttamaan ilmapiirin niin McLarenilla kuin Renault’lla.
– Tiimit ovat aina joutuneet negatiiviseen kierteeseen hänen kanssaan. Positiivinen tai neutraali suhtautuminen asioihin vaikeuksien keskellä ei ole ollut hänen vahvuutensa, Oikarinen tietää.
– On jotenkin tuntunut, että hän on lähtenyt vähän joka paikasta ovet paukkuen. Hyvin ristiriitainen persoona. Loistava kuljettaja, mutta suhteiden hoitaminen talliin päin on ollut hänelle äärimmäisen vaikeaa. Aina on jäänyt sellainen fiilis, että häntä olisi aina hänen omasta mielestään sorrettu.
Alonsosta jäädään kaipaamaan myös hänen värikästä persoonaansa, joka kukkii parhaimmillaan lakonisina tiimiradiokuittailuina tiimin suuntaan. Oikarinen pitää kuitenkin täysin poissuljettuna, että tällaista pesän likaamista haluttaisiin nähdä esimerkiksi Mercedeksellä.
– Liian monta palanutta siltaa. Tallit haluavat tietysti kuljettajan, joka on nopea ja osaa kehittää autoa, mutta eivät ne halua välttämättä ottaa itselleen rasitteita. Ja sitten jos kuljettajan maine, ego ja mukana tuleva painolasti ovat liian suuria, niin eivät tiimit enää lähde siihen.
0:35
Voisiko Ferrari-ovi avautua vielä?
McLarenin sysimustana aikana Alonso on alkanut yhä enemmän suunnata katsettaan muihin kilpasarjoihin. Näistä amerikkalainen IndyCar sekä kestävyysautojen kilpailut, ennen kaikkea Le Mansin 24 tunnin ajo, ovat alkaneet houkutella mestaria puoleensa.
Triple crown – eli kolmen suuren mestaruustittelin haaliminen – on ollut yksi puheenaiheista Alonson kohdalla. F1-mestaruuksien lisäksi hän haali myös Le Mans -voiton nimiinsä viime kesänä. Toistaiseksi Indy-projekti McLarenin kanssa ei ole ottanut tuulta purjeisiin, mutta osallistuminen Indianapolis 500 -kisaan on silti mahdollista ensi vuonna.
Entä kannattaako Alonsoa sittenkään laskea vieläkään pois tulevien vuosien F1-kuskien joukosta. Niki Juusela heittää ilmoille mielenkiintoisen skenaarion.
– Näkisin, että siellä saattaisi olla joku hypoteesi taustalla, jos vaikka Sebastian Vettel floppaisikin Charles Leclercia vastaan. Silloin olisi vielä pieni toive, että jossain vaiheessa saisi livautettua jalan Ferrarin oven väliin. Vähän samaan tapaan kuin Kimi teki paluun Lotukselle ja sitten Ferrarille, Juusela pohtii.
– Pidän sitä hyvin epätodennäköisenä, koska hän meni sinne niin suurena kuninkaana eikä kuitenkaan onnistunut saamaan hirveästi aikaiseksi, Oikarinen kommentoi.
– Mutta Ferrarilla on kuitenkin tapahtunut niin paljon henkilöstövaihdoksia, ja tulee tapahtumaan tulevaisuudessakin. Mikä on esimerkiksi tallipäällikkö Maurizio Arrivabenen tulevaisuus? Ja jos vanhoja jääriä jää pois, niin nuoremmat voivat tuoda uusia raikkaampia tuulia, ja annettaisiin vielä vanhalle kuninkaalle mahdollisuus, Juusela jatkaa.
– Olisin hyvin yllättynyt, jos näin kävisi – sanotaanko kauniisti näin, Oikarinen vastaa.
– Minä toivoisin näkeväni sen vielä. Olisi hienoa nähdä hänet vielä huipputallissa, ja nähtäisiin konkreettisesti, mikä hänen vauhtinsa edelleen on, Juusela päättää.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.