Espanjassa lähes 80 ihmisen kuoleman aiheuttaneen junaturman syyksi epäillään junan ylinopeutta. Suomessa junat eivät voi ajaa ylinopeutta käytössä olevan kulunvalvontajärjestelmän takia, kertoo Liikenteen turvallisuuviraston Trafin ryhmäpäällikkö Jouko Pirttimäki.
– Suomessa on käytössä automaattinen kulunvalvontajärjestelmä, joka varmistaa sen, että kuljettaja ei missään olosuhteissa pysty ajamaan ylinopeutta,
Kulunvalvontajärjestelmä valvoo Pirttimäen mukaan kuljettajan tekemisiä siten, että opastimen turvaamalla alueella juna ei pysty ajamaan ylinopeutta.
– Järjestelmä huomioi kaiken, mitä radan infrastruktuurissa on, muun muassa radassa olevat kallistukset. Näin varmistetaan, että ylinopeus ei ole mahdollinen.
Junalla matkustaessa saattaa joskus törmätä tilanteeseen, jossa juna jarruttaa yhtäkkiä voimakkasti ilman mitään selvää syytä. Pirttimäen mukaan kyseessä on juuri tällainen kulunvalvontajärjestelmän jarrutus.
– Tämä tarkoittaa sitä, että kulunvalvonta on lyönyt hätäjarrutuksen päälle.
Turvallisuus on aikatauluja tärkeämpää
Koska kulunvalvontajärjestelmä on automaattinen, tekninen järjestelmä, se voi myös mennä rikki. Tällöin junien turvallisuus varmistetaan laskemalla niiden nopeuksia, Pirttimäki kertoo.
– Pienikin tämmönen vika, mikä tulee, niin junan nopeus lasketaan turvallisuuden varmistamiseksi. Aikataulut kärsivät, mutta turvallisuudesta ei tingitä, se on lähtökohta.
Pirttimäen mukaan ylinopeudesta johtuva onnettomuus on Suomessa hyvin epätodennäköinen.
– Kaikkihan maailmassa on mahdollista, mutta todennäköisyys on hyvin pieni. Meillä tuo tekniikka valvoo junia niin hyvin. Ja jos tekniikka vikaantuu, niin junien nopeus lasketaan niin alas, että siitä ei voi aiheutua onnettomuutta.
Jyväskylän ja Jokelan onnettomuudet vauhdittivat kulunvalvontajärjestelmän rakentamista
Suomessa on sattunut suuria junaonnettomuuksia viimeksi 1990 -luvulla.Vuonna 1996 Jokelassa Tuusulassa neljä ihmistä kuoli ja kymmenet loukkaantuivat, kun yöpikajuna suistui raiteilta. Vuonna 1998 Jyväskylässä kymmenen ihmistä kuoli ja lähes sata loukkaaantui pikajunan suistuessa kiskoilta.
Molemmissa onnettomuuksissa juna suistui raiteilta ylinopeuden vuoksi, kertoo Trafin erityisasiantuntija Kirsi Pajunen.
– Tämän jälkeen kulunvalvontajärjestelmän rakentaminen vauhdittui.