Passat on ollut Volkswagenin henkilöautomalli jo vuodesta 1973. Kahdeksannen sukupolven auto on kokenut nyt kasvojenkohotuksen.
Volkswagen Passat on saksalaisvalmistajan peruskauraa. Autoa lukeutuu Euroopassa oman segmenttinsä myydyimpien joukkoon ja monipuolisesta mallistosta löytyy vaihtoehtoa erilaisiin tarpeisiin. Nykyinen sukupolvi esiteltiin loppuvuodesta 2014, joten nyt oli jo korkea aika hieman päivittää tuotetta.
Etenkin ulkoisille päivityksille hieman on hyvin kuvaava sana. Keulan osalta näkyvin ero on uudelleen muotoiltu helma ja aiempaa näyttävämmät sumuvalojen kehykset.
Myös päiväajovalot ovat saaneet uutta ilmettä. Auton takaosasta uuden mallin tunnistaa ledeillä toteutettujen huomio- ja jarruvalojen uudesta asettelusta, sekä takaluukun keskellä löytyvästä Passat-tekstistä. Myös takapuskurin helma on saanut uutta näköä pakoputkien päitä esittävät kromilistojen muodossa.
Perusolemus pysynyt samana
Passatin perusolemus ryhdikkäänä perheautona ei siis ole muuttunut mihinkään. Tilat ovat totuttuun tapaan suorastaan hulppeat ja takapenkillä matkustaa keskimittaista pitempikin aikuinen vaivattomasti. Myös tavaratilaa on riittämiin koko perheen tarpeisiin, minkä lisäksi tilan käytettävyyttä helpotetaan säädettävällä välipohjalla, sekä kiskoilla liikkuvalla osalla, jolla on helppo esimerkiksi kiilata laukut paikoilleen tai siirtää raskaita tavaroita tavaratilan takaosaan.
Uudistetun Passatin suurimmat muutokset ovat tapahtuneet ohjaamossa. Kuljettajan näkökentästä löytyy uuden sukupolven 11,7-tuumaisella näytöllä toteutettu mittaristo. Edeltäjään verrattuna näytön pikselimäärä on kasvanut, mikä mahdollistaa paremmat grafiikat. Kuljettajalla on aiempaa enemmän mahdollisuuksia valita haluamansa informaatio ja tyyli mittaristoon. Keskikonsolista puolestaan löytyy uusi kolmannen sukupolven multimediajärjestelmä, joka Volkswagenilla tunnetaan nimellä MIB3 (Modular Infotainment Matrix), minkä yhteydessä keskikonsolista löytyvällä näytöllä on kokoa 9,2 tuumaa.
Pieniä viilauksia kohti tulevaisuutta
Pysyäkseen mukana digitalisaatiossa myös Volkswagen on esitellyt uuden Volkswagen We -brändin liikkuvuuspalveluille, joita verkossa olevasta autosta pystyy tulevaisuudessa käyttämään. Mainitsemisen arvoisena yksityiskohtana Passatin USB-portit on päivitetty USB-C-malliin, mikä mahdollistaa nopeamman datansiirron ja suuremmat latausvirrat.
Tästä nopeasti yleistyvästä trendistä kiittävät myös adapterivalmistajat, sillä kovin monen puhelimen mukana tulevan latausjohdon päästä ei kyseistä liitäntää löydy. Myös ohjauspyörä on päivittynyt ja aiemmin kojelaudasta löytyneen kellon tilalle on tullut Passat-teksti. Ettei vain keneltäkään pääse unohtumaan, millä autolla liikutaan.
Näin ratti uudistuu
Ratin takana huomio kiinnittyy ensimmäisenä aiempaa sulavampaan liikkeellelähtöön. Kaksoiskytkinvaihteistojen perinteinen haaste on ollut viivyttely etenkin suunnanmuutoksissa ja tällä saralla Volkswagen on viime aikoina selkeästi eteenpäin. Muutoinkin 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti toimii ajossa hienosti ja vaihdot ovat nopeita sekä huomaamattomia.
Ensituntumat pääsimme ottamaan pitkälti edeltävästä sukupolvesta tutusta 140 kW (190 hv) tehoisesta turbodieselistä. Muuttamattomista tehoarvoista huolimatta moottoria on päivitetty muun muassa uusilla pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmillä, joiden myötä moottori täyttää uusimmat Euro 6d-TEMP -päästörajat.
Normaalissa ajossa vaihteisto pitää moottorin kierrokset hillittyinä, jolloin myös äänimaailma pysyy hyvin kurissa. Alavääntö ei ole vahvinta mahdollista, mutta meno piristyy varsin terävästi huippuväännön käyttöalueen alkaessa 1 900 minuuttikierrokselta. Moottori vetää miellyttävästä huipputehon alueelle ja voimavarat riittävät vaivattomaan etenemiseen myös Saksan vapaan nopeuden moottoriteillä.
Säädettävä iskunvaimennus
Koeajoauto oli varustettu lisävarusteisella säädettävällä iskunvaimennuksella. Alustasta löytyy kolme esiasetusta (Comfort, Normal ja Sport), joiden välillä on selkeät erot. Comfort asetuksella auto etenee hyvin pehmeästi, Normal on sopiva kompromissi mukavuuden ja jämäkkyyden väliltä hyväkuntoisella tiellä, ja Sport-asetus puolestaan menee jo hieman epämukavan puolelle normaalilla tiestöllä.
Individual-ajotilassa iskunvaimennusta voi säätää vielä esiasetuksia laajemmalla skaalalla sekä näiden asetusten välistä hyvin pienin portain. Tämän lisäksi kuljettaja voi säätää muun muassa voimalinjan, ohjauksen sekä aktiivisen vakionopeudensäätimen toimintaan.
Myös kuljettajaa aktiivisesti avustavat järjestelmät ovat kokeneet päivityksiä. Sekä aktiivinen vakionopeudensäädin että aktiivinen kaistallapitoavustin toimivat huomattavasti pehmeämmin kuin aikaisemmin, mikä lisää näiden käyttömukavuutta merkittävästi.
Lisäksi käyttöalue on aiempaa laajempi, ja nyt Passat kykenee niin sanotusti toisen asteen autonomiseen ajamiseen nopeusvälillä 0-210 km/h. Tämä järjestelmä tunnetaan jatkossa Volkswageneiden kohdalla nimellä Travel Assist.
Olemus ei herätä huomiota
Uudistunut Volkswagen Passat ei herätä olemuksellaan liiemmin huomiota. Myöskään ratin takana ei ole tarjolla äärimmäisiä ajoelämyksiä, mutta kaikki arkiliikenteen tilanteet hoituvat kuin itsestään. Ja siinä piileekin yksi Passatin suurimmista vahvuuksista; se on tasaisen hyvä aikalailla kaikessa.
Ennen uudistusta Passatin hinnat ovat alkaneet 1,6-litraisen dieselversion noin 32 000 eurosta. Päivitetyn malliston hinnat julkaistaan lähiviikkoina. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen syksyllä.
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI DSG Polttomoottori 1 968 cm3, R4 turbo Teho 140 kW (190 hv) / 3 500-4 000 r/min Vääntö 400 Nm / 1 900-3 250 r/min Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti Vetotapa Etuveto 0-100 km/h 7,7 s Huippunopeus 225 km/h EU-kulutus 4,6 l/100 km CO2-päästöt 120 g/km Mitat Pituus 4 767 mm, leveys 1 832 mm, korkeus 1 506 mm, akseliväli 2 791 mm Omamassa 1 600 kg Perävaunumassa jarruin Ei ilmoitettu Tavaratila 650-1 780 l |