Se tiedettiin, että VW esittelee tänään VW-illassa uuden Tiguanin. GTE-version vilauttaminen tuli sen sijaan yllätyksenä, ja taputuksista päätellen yllätys oli isolle toimittajajoukolle mieluinen.
Tiguan GTE:n voimalinja on sama kuin Golf GTE:ssä ja Passat GTE:ssä. Tiguanissa tehoa on 218 hevosvoimaa, ja se muodostuu 1,4-litraisen bensaturbon ja pienen DSG-vaihteiston kanssa naitetun sähkömottorin yhteistyönä. Voima välitetään tien pintaan kuusiportaisen kaksoiskytkinautomaatin välityksellä.
Lattian alle taka-akselille sijoitetut 13 kilowattitunnin akut mahdollistavat teoriassa noin 50 kilometrin toimintamatkan pelkällä sähköllä, ja sähköllä voidaan ajaa aina 130 km/h nopeuteen asti. Apua sähköiseen matkantekoon tuovat myös auton katolle sijoitetut aurinkopaneelit.
Kuljettaja voi valita ajotavan esiohjelmien avulla. Auton voi pakottaa kulkemaan pelkällä sähköllä, akkua voi ladata ajon aikana polttomoottorin avulla tai käyttöön saa heti kaiken tehon urheilullisempaa etenemistä varten. Tällöin Tiguan GTE liikahtaa satasen vauhtiin reilussa kahdeksassa sekunnissa.
Toimintamatkaa GTE-Tiguanille luvataan yli 900 kilometriä, ja CO2-päästölukema on vain 42 g/km. Keskikulutuksena tämä tarkoittaa 1,9 litraa sadalla kilometrillä. Suomen verottaja repii taas hiuksiaan.
Virallisesti GTE on vielä konsepti, eikä Volkswagen ole vielä ilmoittanut sille tarkkaa myynnin aloituksen ajankohtaa, mutta auto on niin valmiin näköinen, että tuotanto alkanee hyvin pian. Ensimmäisten autojen voi veikata ehtivän Suomeen ensi kesäksi.