Fordin hybridissä bensakone syöttää virtaa sähkömoottorille ja akulle – uutuus Suomeen keväällä

Fordin ladattavat hybridipakettiautot ovat kuin kotonaan kaupungissa.

Moni Euroopan suurkaupunki rajoittaa vanhempien polttomoottoriautojen, etenkin dieseleiden, käyttöä keskusta-alueilla. Pyrkimyksenä on vähentää liikenteen päästöjä ilmanlaadun parantamiseksi.

Rajoitusten toteutus vaihtelee maittain ja kaupungeittain. Esimerkiksi Lontoossa on ”vihreitä vyöhykkeitä”, joilla saa ajaa ajoneuvoilla, jotka täyttävät vain varsin tuoreet päästönormit.

Vanhemmallakin autolla pienipäästöisille alueille pääsee, mutta siitä veloitetaan erikseen. Henkilöautosta maksu voi olla esimerkiksi 12,5 puntaa eli lähes 14 euroa päivässä. Rajoitukset koskevat myös tavara- ja joukkoliikennettä. Vanhemmanpuoleisen raskaan kaluston, kuten kuorma-autojen ja bussien, päivämaksu voi nousta peräti sataan puntaan.

Ihmisten ja tavaroiden on kuitenkin liikuttava myös keskusta-alueilla. Tähän tarpeeseen Ford vastaa hybridiuutuuksillaan: ne ovat tonniluokan pakettiauto Transit Custom PHEV ja sen pikkubussiversio Tourneo Custom PHEV.

PHEV on lyhenne sanoista Plug in Hybrid Electric Vehicle, Suomessa sitä kutsutaan ladattavaksi hybridiksi.

Fordin tekniikkaa tarkemmin tutkittaessa selviää, että kyseessä onkin itse asiassa ladattavan hybridin ja sarjahybridin yhdistelmä. Tämä tarkoittaa sitä, että sähkömoottorin akku ladataan pääasiassa pistorasiasta, mutta ajon aikana sitä lataa myös bensiinimoottori. Luonnollisesti myös jarrutusenergiaa otetaan talteen akustoon.

Voimalinjassa keulilla on Ford Fiestasta tuttu 1,0-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori. Sen jatkeena on 92,9 kilowatin sähkömoottori. Voima välittyy sähkömoottorista etupyörille. Bensiinimoottori ei liikuta autoa, vaan sen tehtävänä on sarjahybridin tapaan tuottaa sähköä ja pidentää toimintamatkaa. Fordin nimitys moottorille onkin ”range extender” eli toimintamatkan pidentäjä.

Kompaktin kokoinen 13,6 kilowattitunnin litiumioniakku on sijoitettu auton pohjarakenteisiin, joten se ei vie Transitissa tilaa lastilta tai Tourneo-pikkubussissa matkustajilta.

Täyteen ladatulla akulla Transit Custom PHEV ja Tourneo Custom PHEV kulkevat Fordin ilmoituksen mukaan päälle 50 kilometriä. Bensiinimoottorin ansiosta kokonaistoimintamatka on kuitenkin yli 500 kilometriä.

Ideana on, että sähköllä ajetaan suurkaupunkien keskustoissa ilman paikallispäästöjä, mutta bensiinimoottorin ja 55 litran polttoainetankin ansiosta sähkön loppumisesta tai työpäivän keskeyttävästä latauksesta ei tarvitse kantaa huolta. Ford on testannut uutuuksiaan 240 000 kilometrin verran Lontoossa yhteistyössä paikallisten yritysten kanssa. Ajoista 75 prosenttia hoitui sähköllä ilman polttomoottorin apua.

Akun latausaika kotipistorasiasta on 4,3 tuntia ja Type 2 -latauksella 2,7 tuntia.

Ford tarjoaa neljä eri ajomoodia kuljettajan valittavaksi. EV Charge -asetuksella polttomoottori alkaa ladata ajoakkua, ja akun varauksen luvataan nousevan jo 15 minuutin ajamisella 25 prosenttiin.

Muut ajomoodit ovat EV Auto, jolloin auto käyttää vain sähköä tai polttomoottorin apua automaattisesti, EV Now eli sähköajo sekä EV Later, joka säästää sähköä myöhempää käyttöä varten.

WLTP-mittauksen mukainen keskikulutus on 3,1 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä. Koeajossa esimerkiksi reilun 90 kilometrin legistä vähän päälle 30 kilometriä mentiin sähköllä, jonka jälkeen bensiinimoottori käynnistyi. Keskikulutukseksi muodostui ajotietokoneen mukaan 6,1 litraa muutaman sadan kilon kuorman kanssa.

Tukholman nykivässä ja ajoittain varsin ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä Transit ja Tourneo Custom PHEV olivat kuin kotonaan. Varsinaisissa ajo-ominaisuuksissa ei maantielläkään ollut huomauttamista, mutta dieselmoottorisiin Transiteihin verrattuna lataushybridi kiihtyy varsin laiskasti maantienopeuksissa.

PHEV-versioiden tarjoamat tilat ja kuormankantavuus eivät poikkea vastaavista dieselmalleista. Suomeen autot saadaan ensi keväänä.

Lue myös:

    Uusimmat