Kleinbusin henkinen perillinen kantaa toistaiseksi nimeä ID.BUZZ. Sen tuotantoversiota ei ole vielä esitelty, mutta valmistuksen pitäisi päästä kaikesta huolimatta vauhtiin vuonna 2022 Saksan Hannoverissa.
Volkswagenin ID-mallistosta on esitelty vasta Golfin kokoluokkaa oleva ID.3, joka on pian tuttu näky Suomenkin teillä. Katumaasturiversio ID.4:n tuotanto on käynnistynyt, mutta itse auto esitellään vasta syyskuun lopulla.
ID-mallistoa tulee täydentämään parin vuoden päästä myös pikkubussi Buzz, jonka konseptiversio esiteltiin alkuvuodesta 2017. Tuolloin ei ollut vielä täyttä varmuutta siitä, pääsisikö auto koskaan tuotantoon.
– Esiteltyämme autoa Detroitin ja Geneven kansainvälisissä näyttelyissä, saimme valtavasti kirjeitä ja sähköposteja asiakkailta, jotka toivoivat auton valmistamista, Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess kertoi tuolloin.
Lue myös: Volkswagenin sähköinen hippibussi saapuu markkinoille vuonna 2022 – tältä se näyttää luonnossa
Ilouutisia saatiinkin vielä saman vuoden aikana. Jo tuolloin ilmoitettiin, että auton tuotanto käynnistyisi vuonan 2022.
Kuluttaja- ja yrityskäyttöön
Buzz on sekä kuluttajille että kaupalliseen käyttöön suunnattu täyssähköinen pikkubussi. Se soveltuu tila-automallina isommankin köörin kuljettamiseen, mutta siitä on tulossa myös pakettiautoversio esimerkiksi isompaa kuljetuskapasiteettia kaipaaville yrityksille.
Sen ulkonäkö on vahva viittaus legendaariseen Kleinbusiin, jonka valmistus käynnistyi noin seitsemän vuosikymmentä sitten Hannoverissa. Samaisessa tehtaassa tullaan valmistamaan myös Buzzia.
– Tehtaan tulevaisuus muuttuu konkreettisella tavalla näkyväksi, kun puramme vanhat koneet ja rakennamme uusia tuotantolinjoja. Yli 2 000 ihmistä on parhaillaan asentamassa tulevien mallien valmistukseen tarvittavia koneita ja integroimassa niitä olemassa oleviin ajoneuvotuotannon prosesseihin, tehtaanjohtaja Thomas Hahlbohm kertoo Volkkarin tiedotteessa.
Buzzille lupaillaan 480 kilometrin toimintamatkaa yhdellä latauksella. Akku latautuisi 80 prosenttiin puolessa tunnissa ja tukisi myös langatonta latausta esimerkiksi parkkiruudun alle asennetun laitteiston avulla.
Lähde: Volkswagen
Lue myös: Volkswagen kertoi lisää yksityiskohtia ”edullisesta” sähköautostaan