Volkswagen esitteli maanantai-iltana historiansa ensimmäisen alusta alkaen sähköautoksi suunnitellun mallin. Vaikka Golfia onkin saanut patteriversiona jo pitkään, ei uutukaisella ole sen kanssa mitään tekemistä.
Volkswagen pitää uutta ID.3-sähköautoaan yhtä merkittävänä tuotteena kuin Kuplaa ja Golfia. Siitä, miten tämä oikeasti tulee näkymään käytännössä, ei ole vielä tietoa. Autoa oli kuitenkin ennakkovarattu jo ennen sen eilistä julkistusta kymmeniä tuhansia.
ID.3 on rakennettu skaalautuvalle MEB-alustalle, joka tullaan näkemään yhtiön muidenkin sähköautomallien pohjana. Myös akku on skaalautuvaa mallia, ja ID.3:ssa toimintamatka on enimmillään 550 kilometriä. Pikalatauksella toimintasädettä saadaan 290 kilometriä vain 30 minuutin latauksella.
Golfin kokoluokkaa
Kyseessä on ulkoisesti Golfin kokoluokkaan asettuva auto. Sen akseliväli on kuitenkin yhtä pitkä kuin Passatissa, mikä tarjoaa ensiarvioiden mukaan varsin väljät oltavat myös takapenkkiläisille. Volkswagenin mukaan akseliväli onkin pidempi kuin missään muussa saman segmentin autossa.
Digi, digi, digi
Ohjaamossa on tapahtunut digitaalinen vallankumous, sillä ainoat perinteiset katkaisimet ovat ikkunoiden säätimet sekä hätävilkku. Kaikkia muita toimintoja hallitaan joko 10-tuumaiselta kosketusnäytöltä tai kosketusherkiltä painikkeilta.
Avustavia järjestelmiä tukee tuulilasiin sijoitettu monitoimikamera, joka tunnistaa myös liikennemerkit.
Turvallisuusjärjestelmistä ID.3 sisältää ympäristönvalvontajärjestelmän hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella sekä kaista- ja kaistanvaihtoavustimen.
Mukavuusjärjestelmistä tarjolla on pysäköintiavustin peruutuskameralla sekä avaimeton lukitus ja käynnistys, joka sisältää myös valaistut ovenkahvat.
Vakiovarusteena oleva pysäköintitutka jarruttaa automaattisesti törmäyksen uhatessa aina pysähdyksiin saakka.
Kolme akkua
ID.3 on saatavilla kolmella eri akkuvaihtoehdolla. WLTP-syklillä mitattuna toimintamatkaa on tarjolla akun koosta riippuen joko 330 (45 kWh), 420 (58 kWh) tai 550 kilometriä (77 kWh).
Auton tuotanto käynnistyy Saksan Zwickaussa marraskuussa, mutta toimitukseen ensimmäiset autot menevät vasta ensi kesänä.
Auton hinta jää Saksassa alle 30 000 euron, mutta Suomi-hintaa ei ole vielä kerrottu.
Lähde: Volkswagen