Volkswagen-konsernin Yhdysvalloista alkanut päästökriisi on levinnyt myös Eurooppaan. Kymmeniä tuhansia manipuloidulla ohjelmistolla varustettuja autoja on myyty myös Suomessa.
Valtaosan Euroopan markkinoilla myytävien Volkswagen-konsernin autojen tyyppihyväksynnän hoitaa Saksan hyväksyntäviranomainen Kraftfahrt-Bundesamt (KBA). Nyt KBA on vahvistanut, että Yhdysvalloissa ensimmäisenä havaittu päästöjen manipulointi koskee myös Euroopassa myytyjä autoja. Tutkimukset koskevat VW-konsernin Euro 5 -päästötason autoja, joissa 1,2, 1,6 tai 2,0-litrainen dieselmoottori, joka tunnetaan tehdaskoodilla EA 189.
– Tällaisia autoja on myyty Suomessa kymmeniä tuhansia. Tällä hetkellä saatavilla olevien tietojen pohjalta ei kuitenkaan voida vielä arvioida kuinka suurta osaa näistä päästöjen manipulointi koskettaa, kertoo Trafin osastopäällikkö Toni Pallaspuro.
Päästöjen manipulointiohjelmassa vaikutetaan ensisijaisesti haitallisiin typen oksidi- ja pienhiukkaspäästöihin, joilla on terveys- ja ympäristövaikutuksia. Tämän hetkisten tietojen mukaan huijaus ei liity hiilidioksidipäästöihin, jotka määrittävät esimerkiksi Suomessa autoveron suuruuden.
KBA on vaatinut VW-konsernia esittämään yksityiskohtaisen korjauspaketin ja aikataulun toimenpiteille autojen sääntöjen mukaiseksi saattamiseen. Myös Suomessa maahantuoja tulee olemaan yhteydessä korjaustarpeessa olevien autojen omistajiin tai haltioihin. Tärkein tieto kuluttajan kannalta tällä hetkellä on, etteivät korjaukset tule maksamaan omistajalle mitään.
– Nyt auton omistajalta tai haltijalta ei vaadita mitään toimenpiteitä. Maahantuojalta tulee kyllä aikanaan tieto korjaustarpeesta jokaiselle autoilijalle kotiin, toteaa Pallaspuro.
Volkswagen on ilmoittanut, ettei manipulointi koske enää uusia Euro 6 -päästönormin täyttäviä autoja, mutta KBA on laajentanut tutkimukset myös uudempiin malleihin. Lisäksi viranomainen tekee tarkastuksia muiden valmistajien Euro 5 -normit täyttäville moottoreille varmistaakseen niiden vaatimustenmukaisuuden.
– Jos testeissä havaitaan, että autot eivät täytä vaatimuksia, voidaan ne asettaa rekisteröintikieltoon. Myös jo markkinoille saatettuja ajoneuvoja voidaan testata ja mikäli niissä havaitaan vaatimustenvastaisuutta, voimme vaatia takaisinkutsua valmistajalta, valmistajan edustajalta ja maahantuojalta, kertoo Pallaspuro.