Yle kertoo, että Suomessa on vielä noin parituhatta Volkswagen-konsernin autoa, joita ei ole käytetty takaisinkutsuohjelman mukaisessa päivityksessä.
Pääkuvan videoUusi Audi A6 Avant – saksalaisfarkkujen terävä keihäänkärki |
Volkswagenin vuonna 2015 paljastunut päästömanipulaatio kosketti maailmanlaajuisesti noin 11 miljoonaa autoa – Suomessa noin 70 000:ta. Näistä valtaosa on sittemmin päivitetty, mutta Ylen haastatteleman maahantuojan mukaan noin 2 000 Volkswagenia ja Audia odottaa yhä toimenpiteitä.
Maahantuonnista vastaavan VV-Auton viestintäpäällikön Riitta Karjalaisen mukaan autojen omistajille on lähetetty kaksi korjauskutsua. Karjalainen kertoi Ylelle, että mikäli kutsuja ei ole noudatettu, on lähetetty vielä "viimeinen kirje", joka pitää sisällään Trafin huomautuksen:
Mikäli ajoneuvoa ei toimiteta korjattavaksi valmistajan edustajalle tai merkkikorjaamoon 8 viikon kuluessa tämän kirjeen päiväyksestä, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tallentaa ajoneuvon rekisteritietoihin merkinnän keskeneräisestä takaisinkutsukampanjasta.
Mikäli autoaan ei vie päivitettäväksi ajoissa, ei se tule menemään seuraavasta määräaikaiskatsastuksesta läpi. Mikäli tämäkään ei vielä motivoi omistajaa korjauttamaan autoaan, voidaan toimenpidettä tehostaa merkitsemällä auto ajokieltoon tai poistamalla se kokonaan liikenteestä.
– Se on harvinainen tilanne, että tarvitsisi mennä näitä keinoja pidemmälle. Tarvittaessa voimme pyytää virkavallan apua ja estää auton käyttämisen muilla tavoin, mutta sille tuskin on koskaan tarvetta, Trafin ajoneuvo-osaston osastopäällikkö Toni Pallaspuro kertoi MTV:lle päästöhuijauksen paljastuttua syksyllä 2015.