Volkswagenin päästöskandaalin runtelemat autot on korjautettava, vaikkei itse haluaisi.
Volkswagenin takaisinkutsukampanjasta on vihjailtu niin saksalaisvalmistajan kuin Saksan ympäristöviranomaisenkin toimesta, mutta vahvistusta ei ole vielä saatu.
– Virallista vahvistusta tyyppihyväksyntäviranomaiselta ei ole tullut, mutta tällä olettamalla voitaneen mennä, että takaisinkutsukampanjan muodossa nämä korjaukset tullaan tekemään, kertoo Trafin ajoneuvo-osaston osastopäällikkö Toni Pallaspuro.
Pallaspuron mukaan takaisinkutsukampanja voidaan lain mukaan järjestää, jos auto aiheuttaa merkittävää uhkaa liikenneturvallisuudelle tai haittaa ympäristölle.
– Tässä tapauksessa olemme kiinni nimenomaan ympäristönäkökulmassa, hän jatkaa.
Korjauksen laiminlyönnillä kovat seuraukset
Toteutuessaan kyseessä on viranomaisen valvoma korjauskampanja, jonka toteuttamista Suomessa valvoo Trafi. Pallaspuro painottaa, että kaikki kampanjaan kuuluvat autot tulee korjauttaa.
Mikäli omaa Volkswagenin huijausohjelmistolla varustettua autoaan ei huollon ja Trafin muistutuksista huolimatta vie huoltoon, seurauksena voi olla jopa ajoneuvon poistaminen liikenteestä.
– Merkitsemme auton ajoneuvoliikennerekisteriin takaisinkutsutiedon ja myös sen, ettei autoa ole korjautettu. Sen jälkeen auto ei läpäise katsastusta, Pallaspuro kertoo.
Mikäli tämä ei vielä motivoi auton omistajaa korjauttamaan autoaan, voidaan toimenpidettä tehostaa Pallaspuron mukaan merkitsemällä auto ajokieltoon tai poistamalla se kokonaan liikenteestä.
– Se on harvinainen tilanne, että tarvitsisi mennä näitä keinoja pidemmälle. Tarvittaessa voimme pyytää virkavallan apua ja estää auton käyttämisen muilla tavoin, mutta sille tuskin on koskaan tarvetta.