Volvolla on liikaa farmarimalleja – varaudu kipeisiin jäähyväisiin

Katumaasturikuume tai -kiima, miten asian nyt haluaakaan ilmaista, on iskemässä toden teolla myös suurista sähköautosuunnitelmistaan juuri ilmoittaneeseen Volvoon.

Kuten Volvo ilmoitti joitain päiviä sitten, aikoo se hylätä polttomoottoriautot täysin ja olla vuodesta 2030 alkaen täysin sähköinen valmistaja.

Toistaiseksi vain yhtä täyssähkömallia portfoliossaan pidellyt ruotsalaisvalmistaja esitteli strategiansa tueksi myös täysin uuden sähköautomallin.

Uusi C40 Recharge on korimalliltaan katumaasturi, ja mikäli pääjohtaja Håkan Samuelssonin jutuista voi jotain johtopäätöksiä vetää, niin katumaastureita on luvassa jatkossakin.

Sedaneiden ja farmareiden kustannuksella, valitettavasti.

Markkinat janoavat katumaastureita

Samuelsson kertoi brittiläisen Autocarin haastattelussa, että yhtiön pyrkiessä jättämään polttomoottorit taakseen, tulee se keskittymään entistä enemmän katumaasturimalleihin. Sähköisiin sellaisiin, tottakai.

Se, että Volvo aikoo olla täysin sähköinen valmistaja "vasta" vuonna 2030, ei tarkoita, että siihen asti mennään ihan normaaliin tapaan eikä mikään muutu. Uusi strategia on nyt esitelty ja hihat on kääritty, joten siirtymävaihe on virallisesti käynnissä, ja vuonna 2030 kaikki on jo valmista.

Tämä tarkoittaa, että Volvo tulee panostamaan jo nyt sille kaikkein tärkeimpiin ajoneuvosegmentteihin, eivätkä sedanit ja farmarit lukeudu niihin. Kokonaan se ei aio kumpaakaan korimallia hylätä, mutta Samuelssonin sanat eivät jätä paljoa tulkinnanvaraa. Lisäystarve on tällä hetkellä katumaastureissa. Vähennystarve taas muualla.

– Tarvitsemme vähemmän sedaneita ja farmareita. Farmareita on monta; V60 sekä V90 ja lisäksi niiden Cross Country -versiot. Tämän päälle vielä sedanit; pienet ja isot, pitkät ja erittäin pitkät. Meidän täytyy mennä eteenpäin. Meillä tulee tulevaisuudessakin olemaan tarjolla sedaneita ja farmareita, mutta todennäköisesti ei niin montaa, Samuelsson kertoi Autocarille.

Volvo-pomon kommentit eivät ole yllätys, kun ottaa huomioon, että peräti 75 prosenttia Volvon myymistä autoista on katumaastureita. Sedaneille ja pitkäperäisille on ostajansa, tottakai, mutta isossa kuvassa niiden merkitys on pienempi kuin koskaan.

Farmarit ovat suomalaisten suosiossa, mutta muualla maailmassa ne ovat yhä harvinaisemmaksi käyvä erikoisuus. Amerikkalaiset hylkäsivät ne jo aikoja sitten, eivätkä kiinalaiset ole koskaan pitäneet niistä. Euroopassakin ne ovat menettämässä jalansijaa, mitä valmistajat yrittävät paikata tuomalla markkinoille hieman korkeammalla maavaralla varustettuja "maastofarkkuja".

Samuelsson ei kuitenkaan jättäisi farmareita kokonaan ulos laskuista, sillä hänen mukaansa käytännöllinen ja matala auto ei olisi sähköautoaikanakaan hullumpi ajatus, sillä sen muoto auttaisi myös pienentämään ilmanvastusta.

Kaksi uutta mallia tulossa

Kerroimme aiemmin huhuista, joiden mukaan Volvo suunnittelisi aivan uuden lippulaivamallin esittelemistä XC90:n yläpuolelle. Auton nimen uskotaan olevan XC100, mikä viittaisi jälleen yhteen uuteen katumaasturiin. Tällä Volvo pystyisi haastamaan paremmin muun muassa BMW X7:n sekä Mercedes-Benzin GLS:n.

Samuelsson vahvisti Autocarille myös sen, että nykyisen 40-sarjan alapuolelle on tulossa uusi ja pienempi automalli, jota kehitetään parhaillaan. Auton nimi lienee XC20 tai C20, mutta katumaasturikorinen auto se tulee joka tapauksessa olemaan. Ja täyssähköinen versio vaikuttaa viimeaikaisten uutisten perusteella enemmän kuin todennäköiseltä.

Lähde: Autocar, Autoblog

Lue myös:

    Uusimmat