Volvo aikoo tuoda myyntiin sen nykymalleja pienemmän sähköauton. Sen lisäksi markkinoille on tulossa pari muutakin uutta mallia.
Volvo on yksi katumaasturitrendiä tiukasti syleilevistä valmistajista. Sen XC60 ja XC90 saivat taannoin seurakseen pienemmän XC40-mallin, minkä lisäksi farmariosaston V60- ja V90-mallistoja on täydennetty korotetuilla maastomalleilla.
Nyt Volvo on Auto Expressin mukaan päättänyt tuoda XC40:n alapuolelle sijoittuvan katumaasturin, jonka kerrotaan kantavan todennäköisesti nimeä XC20. Volvolla ei ole toistaiseksi ollut yhtäkään 20-sarjan autoa, joten kyseessä olisi valmistajan nimeämistyylistä päätellen kaikkein pienin nykymalli.
Jos puheet 20-sarjan autosta vaikuttavat jokseenkin tutuilta, voi se johtua siitä, että Volvon Yhdysvaltain-toimintojen johtaja Lex Kerssemakers lipsautti Car and Driverin haastattelussa vuonna 2017, että yhtiöltä on tulossa uusia malleja myös pikkuautoluokkaan.
Lue myös: Suomen 10 myydyimmän auton joukossa jo kaksi täyssähkömallia
– 90-sarja on tällä hetkellä suurin ja 40-sarja pienin. Kun 20-sarja tulee, on se kaikkein pienin, Kerssemakers kertoi tuolloin joko tahallaan tai tahattomasti.
Pienikin voi olla laadukas
Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson vahvisti Pekingin autonäyttelyssä viime viikolla, että yhtiö suunnittelee sen nykymalleja pienempää autoa, joka käyttäisi emoyhtiö Geelyn kehittämää uutta SEA-alustaa.
SEA on lyhenne sanoista sustainable experience architecture, ja se on kehitetty sen nykyisistä alustaratkaisuista poiketen vain ja ainoastaan täyssähköautoille – ei esimerkiksi ladattaville hybrideille.
Samuelssonin mukaan SEA on se avain, jonka ansiosta Volvo pystyy valmistamaan XC40-malliaan pienemmän ajoneuvon, joka vastaa Volvon laatukriteerejä.
– Vaikka käyttäisitkin pienempää pukua, ei sen tarvitse olla polyesteriä, Samuelsson heitti vertauskuvallisesti.
Samuelsson ei suostunut vahvistamaan, onko auton mallinimi XC20 vai esimerkiksi XC10, joka sekin löytyy ruotsalaisyhtiön rekisteröimien tuotenimien joukosta.
– Jää nähtäväksi, minkä nimen annamme sille, mutta se on varmaa, että itse auto tulee vastaamaan kuluttajien odotuksia.
Lue myös: Sähköautovalmistaja myöntää epämiellyttävän totuuden päästöistä: "Meidän täytyy olla rehellisiä"
Volvon kompaktille täyssähköiselle katumaasturille ei ole vielä tiedossa minkäänlaista aikataulua. Sen vakaana aikomuksena on kuitenkin saavuttaa vuoteen 2025 mennessä tilanne, jossa 50 prosenttia sen koko myynnistä on täyssähköautoja.
Myös muita malleja tulossa
Samuelsson vahvisti Pekingissä myös sen, että ruotsalaisyhtiön seuraava 40-sarjan malli on luvassa ensi vuonna. Uusi 40-sarjan malli saattaa olla sulavakattoinen versio XC40:stä, joka Volvo-jälleenmyyjien lipsautuksen mukaan olisi nimeltään C40. Kyseessä olisi jälleenmyyjiltä tihkuneiden tietojen mukaan täyssähköauto, joka saapuisi markkinoille vuoden 2021 loppupuolella.
Myöhemmin on odotettavissa myös isompaa SPA2-alustaa hyödyntävä XC100-lippulaivamaasturi, joka olisi vastaisku BMW X7:lle sekä Mersun GLS:lle.
XC100:n kerrotaan olevan nykyistä XC90-lippulaivaa peräti 18 senttiä pidempi ja lähes 13 senttiä leveämpi. Autosta tulisi myyntiin sekä 6- että 7-paikkaiset versiot. XC100:n on huhuttu saapuvan markkinoille kevythybridinä vuoden 2023 jälkimmäisellä puoliskolla ja ladattavana mallina 2024.
Lähde: Auto Express, Motor1