VR ja Finavia: Näin varmistetaan liikenteen sujuvuus paukkupakkasilla – "Talvi haastaa kaikki matkustusmuodot"

Suomea lähestyvä poikkeuksellisen kylmä pakkasjakso voi aiheuttaa viivästyksiä juna- ja lentoliikenteessä, kertovat VR ja Finavia.

VR vakuuttaa, että junien aikataulussa kulkemisen eteen tehdään jatkuvasti töitä. Sen mukaan paukkupakkaset voivat vaikuttaa niin junakaluston kuin ratajärjestelmienkin toimintaan.

– Lumi ja jää voivat esimerkiksi kertyä junan alustan rakenteisiin ja aiheuttaa ovivikoja ja ongelmia junien kytkentälatteissa. Rataverkon osalta häiriöitä voivat aiheuttaa liikenteenohjauslaitteiden häiriöt, kuten vaihdeviat. Väylävirasto vastaa rataverkosta ja sen kunnossapidosta alihankkijoidensa kautta, VR:n asiakaskokemuksesta ja palvelukehityksestä vastaavan johtajan Marika Schugk kertoo sähköpostitse.

Hänen mukaansa pakkashäiriöihin on varauduttu etukäteissuunnittelulla. Esimerkiksi juniin kertyvän lumen ja jään poistolle sekä sulattamiselle varataan aikaa ja haastaville talvipäiville lisätään tarvittaessa henkilökuntaa.

Schugk sanoo, että junalla kulkeminen on turvallista kelissä kuin kelissä, vaikka varautumisesta huolimatta saattaa tulla päiviä, jolloin junaliikenteessä esiintyy häiriöitä sääolojen vuoksi.

– Talvi paukkupakkasineen haastaa kaikki matkustusmuodot, Schugk toteaa.

Finavian talvikunnossapito maailman huippuluokkaa

Lentokenttiä ylläpitävä Finavia kehuu talvikunnossapitoaan maailman huippuluokan toiminnaksi.

– Talvi on ankara olosuhde mille tahansa liikennemuodolle, eikä lentoliikenne tee tässä poikkeusta, Finavialta kerrotaan. 

Jos olosuhteet ovat vaikeat, lentoja lähtee ja laskeutuu hitaammalla tahdilla. Säätilannetta ennakoidaan ja siihen varaudutaan useita päiviä tai tunteja etukäteen.

Finavia vastaa kiitoteiden kunnossapidosta eli siitä, että lumi aurataan pois kiitoteiltä ja ne ovat käyttökunnossa. Kiitoteiden kunnossapidon lisäksi lentoaseman talvitoimintaan kuuluvat myös lentokoneiden jäänesto- ja jäänpoistotoiminnot, joista vastaavat lentoyhtiöt, ja maahuolintayhtiöt hoitavat niitä alihankintana.

Finavian mukaan kova pakkassää ei aiheuta lentoaseman talvikunnossapidolle tai jäänpoistolle yleensä erityisiä haasteita, sillä silloin ei sada lunta ja pakkasella kiitotie pysyy kuivana.

– Erittäin kovalla pakkasella esimerkiksi lentoasemien kunnossapitokaluston käyttö saattaisi hidastua, siinä missä minkä tahansa laitteen tai kulkuvälineen käyttö, mutta tuolloin kunnossapitokaluston tarve on vähäinen, koska esimerkiksi aurausta ei tarvita, Finavialta kerrotaan.

Nämä olosuhteet pahimmat

Hankalin sääolosuhde lentoaseman näkökulmasta on silloin, kun lämpötila on lähellä nollaa ja sataa paljon märkää tai painavaa lunta. Poikkeuksellisen haasteellisia tilanteita Helsinki-Vantaalle aiheuttavat olosuhteiden yhdistelmät, kuten voimakas sivutuuli, jäätävä sade, sekä runsas lumisade.

– Silloin kaikki resurssit ja koko kapasiteetti toimivat täydellä teholla, Finavialta todetaan.

Paksun ja tiheän lumisateen aikana tai jäätävässä kelissä myös jäänpoistokapasiteetti on täydessä käytössä. Jään poisto vie myös tavallista kauemmin, mikä voi osaltaan hidastaa liikennettä.

– Usein jäätävä sade aiheuttaa sen, että lentokoneiden siiville muodostuu alijäähtynyttä vettä ja jäätävällä kelillä sulatellaan myös lentokoneiden moottoreita. Esimerkiksi Helsinki-Vantaalla pestään noin 200 konetta päivässä lumesta ja huurteesta ja vuosittain yli kymmenen tuhatta. 

Finavialta muistutetaan, että vaikka Suomen lentoasemilla olisi hyvä talvikeli, niin muualla ei välttämättä ole.

– Vaikka Suomen lentoasemilla olisi hyvä talvikeli, voivat Keski-Euroopan pienetkin lumisateet aiheuttaa sen, että koneet saapuvat Suomeen myöhässä tai ne perutaan. Myös matkatavaroiden jakelussa voi tuolloin ilmetä ongelmia, kun laukut ovat jääneet Keski-Euroopan kentille.

Viiveitä ja odottelua on tiedossa myös silloin, jos koneet eivät saa lähtöaikaa Euroopan huonon sään vuoksi.

Lue myös:

    Uusimmat