Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR ovat sopineet, että VR jatkaa ensi vuoden joulukuulle asti väliaikaisesti velvoiteliikennettä niillä reiteillä, joilta ostoliikenne on poistumassa kokonaan.
Palvelun laajuus vähenee nykyisestä. Tarkat määrät sellaiselle liikenteelle, joka kuuluu niin sanottuun julkisen palvelun velvoitteen piiriin, tarkentuu viimeistään tammikuun ensimmäisen viikon aikana loppuunsaatettavissa neuvotteluissa, kertoo VR:n Liikennepalvelut-yksikön johtaja Mikael Nyberg.
Korvaavaa liikennettä hoitamaan on tullut hakemuksia bussiyhtiöiltä. Bussiliikenteen tarjonta pitää sovittaa yhteen VR:n velvoiteliikenteen kanssa niin, että tarjonta saadaan varmistettua. VR voi käyttää velvoiteliikenteeseen enimmillään 20 miljoonaa euroa.
Hallituksen raha-asiainvaliokunta hyväksyi tänään junaliikenteen ostosopimuksen vuosille 2016-2019.
Samalla edistetään kilpailun avaamista rautateiden henkilöliikenteessä. Tavoite on edelleen, että kilpailun avaamisen edellytykset luotaisiin jo ensi keväänä.
LVM ja VR kertoivat syyskuussa luopuvansa rautateiden ostoliikenteestä lähivuosiksi. Valtio säästää vähentämällä ostoliikennettä, jolloin liikennöinti vähenee tai poistuu kokonaan tietyiltä reiteiltä. Tänään hyväksytyn uuden sopimuksen arvo on 110 miljoonaa euroa, eli 27,4 miljoonaa euroa vuodessa. Ensi vuonna ostopalveluihin osoitetaan 15 miljoonaa euroa vähemmän kuin tänä vuonna.
Liikenteen lakkaaminen useilla reiteillä herätti laajaa vastarintaa eduskunnassa ja maakunnissa ja hallitus joutui pari viikkoa sitten vastaamaan liikennepolitiikasta tehtyyn välikysymykseen. Muun muassa SDP esitti, että säästö katettaisiin pienentämällä autoveron alennusta.
Tämän päivän päätös ei koske liikennettä Siuntioon, josta Siuntio on sopimassa erikseen Helsingin seudun liikenteen eli HSL:n kanssa.
-Sitä ei hoideta velvoiteliikenteellä, vaan Siuntio käytännössä ostaa junan kääntymään myös Siuntion puolella, Nyberg sanoi.
Päätös ei koske Siuntiota
Torstain päätös ei koske liikennettä Siuntioon, josta Siuntio on sopimassa erikseen Helsingin seudun liikenteen eli HSL:n kanssa.
-Sitä ei hoideta velvoiteliikenteellä, vaan Siuntio käytännössä ostaa junan kääntymään myös Siuntion puolella, Nyberg sanoi.
HSL:n joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Tero Anttila kertoi, että junaliikenteen jatkamisesta on esisopimus, mutta tarkat yksityiskohdat lyödään lukkoon tammikuun loppuun mennessä.
Liikennettä on jatkossa vain ruuhka-aikoina. Viikonloppuina ei enää liikennöidä, ja arkipäivisin kulkee jatkossa enää kahdeksan eikä kaksitoista vuoroa.
– Palvelutasoa ei voi pitää hyvänä, mutta ihmiset voivat käydä Siuntiosta toimistotöissä ja koulussa, Anttila sanoi.