Länsi-Uudellamaalla riittää vihaisia ihmisiä Helsingin seudun Y-junien liikennöinnin lakkautuspäätöksen vuoksi. Alueen kuntien johdossa uskotaan yksityisen toimijan tulevan tilalle. Ministeri on pistänyt vauhtia markkinoiden avautumiseen junaliikenteessä.
Karjaa–Helsinki-akselilla on nyt 23 vuoroparia, kerrotaan Raaseporin kaupungintalolta. Vuorotarjonta karsiutuu puolella ja jää kaukojunien varaan. Lisäksi VR karsii rantaväylän vuorotarjontaa. Kunnissa ollaan ymmällään.
– Ihmiset ovat vihaisia. Lakkautus koskee satoja matkustajia Raaseporissa. Tämä vaikuttaa heidän arkeensa katastrofaalisesti. Olemme perustaneet Karjaalla sen varaan, että tämä Y-juna on linkki. Kaukojunien liput ovat kalliimpia. Nyt lisäksi linja-autovuoroja vähennetään, kertoo Raaseporin tekninen johtaja Jan Gröndahl.
Siuntiossa lähes kaikki vihaisia
Siuntiossa asiaa vastutetaan adressin voimin. Viikossa nimiä on siunaantunut liki 3 000 kappaletta.
– Täällä lähes kaikki ovat vihaisia ja varmasti sama on muissakin kunnissa radan varressa eli arvioisin luvun olevan 50 000-100 000 välillä, kertoo Siuntion kunnajohtaja Juha-Pekka Isotupa.
Gröndahl luettelee päätöksen vaikutuksia.
– Olemme keskittäneet maankäyttöä raiteiden varrelle. Alueen houkuttelevuus vähenee. Yksityisautoilun lisääntyminen on yksi seuraamus. Länsiväylä on jo nyt aika tukkoinen.
Raaseporissa elätellään toiveita linjan jatkumisesta yksityisen toimijan harteilla.
– Saattaisi olla syytä avata markkinaa. Mutta pitää muistaa, että joukkoliikenteellä on muukin tavoite kuin bisnes. Tässä pitäisi painaa muutkin argumentit kuin taloudelliset. VR perusteli meille lakkautusta nimen omaan taloudellisin perustein.
Siuntiossa ja Inkoossa viesti on samankaltainen.
– Osittain uskon, että linjan korvaa yksityinen toimija. Tyhjiö täyttyy aina jollain tavalla, sanoo Inkoon kunnanjohtaja Jarl Boström.
Inkoo: Joukkoliikenne kuntien vastuulle
Boströmin mukaan näillä näkymin joukkoliikenne on jäämässä kuntien omien harteiden varaan.
– Siuntiolle Y-linja merkitsee valtavasti. Inkoossa varsinkin junia käyttävät ovat vihaisia. Ihmiset yleisesti ovat hyvin huolissaan joukkoliikenteen tulevaisuudesta. Näyttää siltä että joukkoliikenne jää kunnan harteille. Meidän pitää ostaa vuoroja ja katsoa, miten se toimii. Kyse on syöttöliikenteestä – Kirkkonummelle, Karjaalle, Lohjalle ja Matinkylän tulevalle metroasemalle, kertoo Boström.
Ministeri: Kilpailu alentaa hintoja
Ministeri kannattaa kilpailua ja toivoo nopeaa aikataulua.
– Kannatan markkinaehtoisesti toimivaa joukkoliikennettä, mukaan lukien junaliikenne. Markkinaehtoinen ja kilpailutettu liikenne mahdollistaa asiakkaille parempaa palvelua ja alempia hintoja. Tavoitteeni on löytää kokonaisvaltaisia ratkaisuja nopealla aikataululla, sanoo keskustalainen liikenneministeri Anne Berner.
Kaukoliikenteessä Jyrki Kataisen (kok) hallitus jatkoi VR:n yksinoikeutta vuoden 2024 loppuun. Lähiliikenteessä, mikäli uusi sopimus tehdään, VR jatkaa HSL-alueella 2021 kesään asti. Muun lähiliikenteen osalta (Helsinki-Karjaa, Helsinki-Lahti ja Helsinki-Riihimäki) VR:n yksinoikeus päättyy vuoden 2017 lopussa.
– Käymme läpi VR:n monopolisopimusta ja katsomme voimmeko avata liikennettä kilpailulle jo aikaisemmin, ministeri jatkaa.
Onnibus: Kuulostaa hyvin lupaavalta
Ministerin puheet ilahduttavat raiteille hamuavan Onnibussin johtoa.
– Ministerin sanat kuulostavat hyvin lupaavalta. Meillä on mielenkiintoa ja tarvittaessa resursseja. Odotamme, että tällainen lainsäädännöllinen mahdollisuus avautuu, Onnibussin toimitusjohtaja Pekka Möttö sanoo.
Mötön mukaan Onnibussille kelpaa paikallinen, mutta myöskin koko maan kokoinen raideliikenne.
– Valtakunnallinen toimijuus on houkutteleva suunta. Jos puhutaan kasvusta, niin ylöspäin ei todellakaan ole rajoitteita, Möttö kertoo.
Leikkauksia ympäri Suomea
Hallituksen leikkaukset eivät jää vain uusmaalaisten riesaksi. Ministeriö ei enää ensi vuoden huhtikuusta lähtien osta liikennettä reiteillä Joensuu-Nurmes, Tampere-Keuruu ja Jyväskylä-Haapamäki-Seinäjoki. Pieksämäki-Joensuu-reitti lyhennetään reitiksi Pieksämäki-Varkaus.
Junavuorot vähenevät reiteillä Riihimäki-Lahti, Hanko-Karjaa, Kouvola-Kotkan satama ja Kajaani-Oulu. Lisäksi VR:lle asetettuun velvoiteliikenteeseen tulee yksittäisiä junavuoroja koskevia muutoksia.
– Nyt tehtävät leikkaukset koskevat vain valtion ostoliikennettä. Esteitä VR:n omalle markkinaehtoiselle liikenteelle ei ministeriön puolesta ole, Berner muistuttaa.
Ja vielä tuosta Y-linjasta. Pendelöivä työväki vaatii sujuvaa palvelua. Onko tässä nyt markkinarako kumipyöräliikenteelle?
– Kyllähän siellä varmasti sellainen on jollekin toimijalle. Sieltä liikkuu valtava määrä väkeä Helsinkiin päivittäin. Mutta ei ole meillä nyt suunnittelupöydällä, vastaa Onnibussin Möttö.