VR haluaa tulevaisuudessa kuljettaa asiakkaansa myös sinne, missä kiskot eivät kolkkaa. Tavoitteena on myydä lippuja, jotka vievät ovelta ovelle, "koska aika harva asiakas haluaa sinne asemalle jäädä". Ensimmäiset kokeilut matkaketjuista alkavat toukokuussa.
Palvelussa yhdistetään ensin eri joukkoliikenteen palveluja yhdeksi matkaksi. Myöhemmin mukaan on tarkoitus yhdistää takseja, autonvuokrausta tai vaikkapa kaupunkipyöriä. Samaan syssyyn markkinoille tuodaan uusi hakupalvelu, jonka kautta reittejä ja niiden yhdistelmiä voi verrata.
– Haluamme rakentaa Suomeen kansainvälisessäkin vertailussa pärjäävän palvelun, vakuuttaa VR:n matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen.
Pääkaupunkiseudulla matkaketju on jo toiminnassa, sillä HSL-alueen junaan voi kaukojunasta siirtyä suoraan samalla lipulla, kun matka on ostettu pääteasemalle asti. Eniten uutta palvelua ovat käyttäneet lentokentälle matkaavat. Seuraavaksi HSL:n kanssa kokeillaan pilottia, jossa junalipun ja raitiovaunulipun voi ostaa samalla kertaa. Näin junalla saapuva matkaaja pääsisi näppärästi esimerkiksi Helsingin satamiin.
Turussa Föliin, Tampereella Nysseen
Ensimmäisenä matkaketjuja pääsevät kokeilemaan turkulaiset toukokuussa. Seuraavaksi vuorossa ovat heti kuukautta myöhemmin tamperelaiset. Turussa junamatkan yhteyteen voi ostaa paikallisen Föli-joukkoliikenteen lipun kolmella eurolla. Tampereella taas yhteistyötä tullaan tekemään Tampereen seudun joukkoliikenteen, Nyssen, kanssa.
VR:n Veturi-kanta-asiakasohjelman jäsenet pääsevät kesällä matkustamaan Tampereen seudun joukkoliikenteen Kesälinjalla ilman lisämaksua. Bussilinjan varrella ovat muun muassa Särkänniemi ja Tampere-taloon avattava Muumimuseo.
Syksyllä VR testaa junamatkan yhdistämistä uuteen Kyyti-halpataksipalveluun. Kyydin takana on OnniBus -palvelun perustajiin kuulunut Pekka Möttö.
– Tämä on uutta: kukaan maailmassa ei ole vielä kokeillut tällaista. Uskon, että tämä tuo matkustajille selkeää lisäarvoa. Möttö sanoo.
Rautatieyhtiöt ympäri Eurooppaa ovat jo kiivaasti hakemassa lisää asiakkaita ja liikevaihtoa matkaketjuista. VR:n mukaan esimerkiksi Saksassa ja Ranskassa yhtiöt ovat vahvasti mukana rakentamassa näitä palveluja.
VR:n matkaketjuista vastaava suunnittelujohtajan Antti Tuomisen mukaan uusia asiakkaita toivotaan ennen kaikkea henkilöauton käyttäjistä.
– Uskomme, että auton valinta perustuu usein nykyään siihen, ettei sille ole helppoa ja kilpailukykyistä vaihtoehtoa. Matkojen ketjuttaminen tuo sellaisen, Tuominen uskoo.