HSL tiedotti lipunmyynnin päättyvän raitiovaunuissa helmikuussa 2018. Uudistus pyrkii vastaamaan kuluttajien toiveisiin. Yhtiön mukaan rahastuksesta luopuminen lyhentää aikaa, jonka raitiovaunu käyttää pysäkillä.
– Tämä ei ole uusi asia ollenkaan, vaan HKL päätti asiasta jo 2008. Tämä on kuitenkin jäänyt lippu- ja informaatiouudistuksessa odottamaan, että järjestelmähankkeet etenevät, HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink kertoo.
Liikennöinnistä pyritään uudistuksen myötä saamaan entistä nopeampaa, sujuvampaa ja täsmällisempää.
– Harmitusta on tullut vuosien saatossa. Matkustajat ovat olleet sitä mieltä, että matka kestää, kun lippuja ostetaan liikennevälineessä. Facebookissa on jo jonkin aikaa ollut jopa viharatikkaryhmä. Heitäkin varmasti helpottaa tämä tieto, Flink toteaa.
Pohdittaessa VR:n lippu-uudistusta Mari Flink mieltää, että asia raitiotien toimissa on aika lailla erilainen. Hän muistuttaa, että lähijunien lipunmyynnissä automaattien asennuksen kanssa tuli aikatauluongelmia.
Kaikille ratikkapysäkeille ei kuitenkaan tule automaatteja.
– Mobiililippu ja kesällä lanseerattu kertalippu, jonka saa ostaa kioskeista, ovat jo erittäin hyvin käytössä. Lisäksi jatkossa lipun voi ostaa myös parkkiautomaatista, joita Helsingistä löytyy miltei neljäsataa, Flink iloitsee.
Turisteille Mari Flink ei usko uudistuksen käyvän ongelmaksi. Hän mieltää, että ulkomailla käytäntö on jo laajalti uudistuksen kaltainen.
– Voidaan ajatella, mistä turisti ylipäätään hankkii ensimmäisen infon. Meillä on esimerkiksi Helsinki-Vantaalla oma opas, laivalle tulee myyntiin lippuja ja satamissa on automaatteja.
Uusimpana uudistuksena HSL on lanseerannut mobiililipun myös lastenlipuille. Asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink kertoo tätä toivotun paljon.
– Kaikkineen pyritään siihen, että ratikka on hyvä ja kilpailukykyinen liikenneväline keskustassa.