VR tilaa uudet dieselveturit sveitsiläiseltä Stadlerilta. Veturit tulevat käyttöön tavaraliikenteessä, ratapihojen järjestelyliikenteessä sekä sähköistämättömillä rataosuuksilla.
– Uudet veturit ovat satsaus suomalaisen perusteollisuuden toimintaedellytyksiin, sillä ne tulevat käyttöön pääosin tavaraliikenteeseen, kertoo VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson.
Hankinnan arvo on noin 200 miljoonaa euroa. Vetureilla korvataan nykyiset dieselveturit, jotka ovat tulossa käyttöikänsä päähän.
Yhtiön mukaan dieselvetureita tarvitaan edelleen, koska valtaosa ratapihojen järjestelyraiteista sekä noin 45 prosenttia Suomen rataverkosta on sähköistämättömiä.
Janssonin mukaan sähköistämättömiä rataosuuksia ovat muun muassa Iisalmi–Ylivieska ja Hyvinkää–Hanko.
Hän tähdentää, että Stadlerin veturit on räätälöity Suomen olosuhteisiin. Veturin rakenteissa otetaan huomioon lumen ja jään vaikutukset. Niiden tulee toimia 40 asteen pakkasissa.
Stadlerilla on VR:n mukaan kokemusta talviolosuhteiden vaatimuksista ja se on aikaisemminkin toimittanut kalustoa pohjoismaihin. Esimerkiksi HSL:n käytössä olevat Flirt-junat ovat saman konsernin valmistamia.
VR:llä on meneillään veturikaluston uusiminen. Yhtiö kertoi loppuvuonna 2013 tilaavansa uudet sähköveturit Siemensiltä. Ensimmäiset Vectron-veturit ovat jo käytössä rahtiliikenteessä.
Niitä ei tällä hetkellä ole vielä otettu käyttöön matkustajaliikenteessä, koska kulunvalvontajärjestelmässä on ollut ongelmia, jotka aiheuttavat vetureille ylimääräisiä hätäjarrutuksia.
Juttua muokattu 11.3. kello 14.35. Päivitetty kauttaaltaan.