VR:n mukaan matkustajaliikenteeseen kelpaamattomat sähköveturit ovat täysin tavaraliikenteen käytössä.
Ilta-Sanomat uutisoi aiemmin tänään, että VR on hankkinut sähkövetureita 300 miljoonalla eurolla. Myöhemmin kuitenkin paljastui, ettei niitä voikaan käyttää matkustajaliikenteessä. 80 ostetusta Sr3-sähköveturista on toimitettu 18 kappaletta, ja VR:n mukaan nämä ovat täydessä käytössä tavaraliikenteessä.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kielsi vetureiden käytön matkustajaliikenteessä, koska ne tekevät yllättäen hätäjarrutuksia.
– Sr3-veturissa käytössä oleva ETCS-kulunvalvontajärjestelmä reagoi aiempaa herkemmin erilaisiin signaaleihin ja mahdollisiin virhesanomiin ja sen vuoksi veturi tekee ylimääräisiä jarrutuksia muuta kalustoamme enemmän. Tästä syystä vetureita ei ole vielä otettu käyttöön matkustajaliikenteessä, VR:n liikennejohtaja Petri Auno kertoo yhtiön tiedotteessa.
Aunon mukaan vetureiden lisäominaisuudet kuten radio-ohjaus sekä dieselkäyttö myös tukevat niiden hyödyntämistä nimenomaan tavaraliikenteessä.
Sr3-vetureita on määrä tulla lisää vuoteen 2026 mennessä, ja niitä on yhä tarkoitus ottaa myös matkustajaliikenteen käyttöön.
– Veturisarjan käyttöönotto on kokonaisuutena ottaen vielä alkutaipaleella ja teknologisesti haastava hanke työllistää meitä normaalia enemmän, mutta suhtaudumme luottavaisesti järjestelmän toimintavarmuuden paranemiseen nopeassa aikataulussa, Auno toteaa.
Lue myös: IS: VR maksoi 300 miljoonaa vetureista, joita ei saakaan käyttää matkustajajunissa – "Räätälöity Suomen oloihin"